Weer zit het niet mee voor Moerkapelle 1

Zaterdag 11 december een uitwedstrijd in het verre Oost-Souburg tegen Schaakklub Souburg. Ze hebben zelfs een eigen verenigingsgebouw, het nadeel is alleen dat het aan het begin van de wedstrijd nog ijzig koud is omdat pas vlak voor aanvang de verwarming is aangezet. Maar goed, met jassen aan begonnen 7 Moerkapellenaren om 12 uur aan weer een wedstrijd waar het op aan komt. Gerard van Ommeren had in een weinig verheffende vooruitgespeelde partij met zwart al remise gespeeld. Op zich dus een aardig uitgangspunt. Maar op papier (rating dus) was Souburg wel sterker, dus er moest geknokt worden. Dat werd er ook op alle borden met allemaal verschillende stellingen. Het was allemaal erg aan elkaar gewaagd, maar of dat nu een reden was dat er zoveel remise vielen, is de vraag. Dick Bac was de eerste die kwam vragen of hij remise mocht aanbieden, Jesse van Elteren even later ook al en zijn broer Hugo wilde het ook aanbieden. Op zich begrijpelijk, want het kon nog alle kanten op. Bij Dick en Jesse werd de vrede dan ook getekend, de tegenstander van Hugo op bord 1 wilde er nog niet aan. Dat zal niet zozeer op de stelling zijn gebaseerd, maar eerder op het ratingverschil. Toch kwam Moerkapelle op achterstand, Arian de Bruijne kon ondanks dat er iets op het bord kwam dat hij had bekeken met zwart de stelling niet houden en moest capituleren. Maar op bord 8 bracht Maarten Vroegindeweij de spanning terug door de gelijkmaker aan te tekenen. Zijn geliefde opening kwam op het bord en dan voelt hij zich als een vis in het water, niet dat het daaraan gelegen heeft, maar het scheelt wel. Cruciaal was de partij op bord 2, waar dit keer Wouter Vroegindeweij speelde. Wit offerde een pionnetje in de opening er er ontspan zich een open strijd. Tegen de eerste tijdnoodfase leken de zwarte vrijpionnen de doorslag te geven. Echter een te vroege breekzet in tijdnood door Wouter bleek helaas niet winnend. Bij een andere logische zet was de remise vrijwel zeker en kon alleen zwart nog winnen, maar nu werden de zwarte pionnetje langzaam opgehaald en zwart kon het niet meer houden en verloor. Zo kwam Souburg opnieuw op voorsprong. Ergens tussendoor had invaller André Nieuwlaat remise gespeeld waardoor de tussenstand 4-3 was. Alleen Hugo was nog bezig op bord 1 maar een winst zat er daar niet meer in, het was nog knap dat hij het toch nog remise hield. Conclusie een spannende strijd maar weer een nederlaag. Opnieuw zat het niet mee, waar het vorig jaar wel het geval was. Er is geknokt maar het was net niet genoeg. Opvallend was dat de 4 witspelers alle remise speelden. De beslissingen vielen op de zwart borden. Moerkapelle blijft de rode lantaarndrager, er zit niets anders op dan de komende 5 wedstrijden het uiterste te geven.