Moerkapelle 1 komt (weer) net tekort

Zaterdag 8 januari kwam regiogenoot Krimpen 1 op bezoek in de 5e ronde van de 3e klasse F. Het seizoen heeft Moerkapelle nog geen punten opgeleverd, maar de laatste twee ontmoetingen tegen Krimpen (4½-3½ in de promotieklasse 2 seizoenen geleden en vorig seizoen een zege na snelschaken in de KNSB-beker) deden het beste hopen. Beide teams waren op volledige oorlogsterkte.  Dat betekent wel dat Krimpen op papier wel bijna 100 ratingpunten gemiddeld sterker is. Maar dat zegt niet alles.

Dick Bac opende op bord 5 op de verkeerde manier de score. Met zwart speelde hij iets te snel en overzag niet alle dreigingen en ging er met gezwinde spoed af. Arian de Bruijne had de pech op bord 4 tegen Harold van Dijk te spelen. Deze speler heeft een hoge rating (2355) en bleek al 52 opeenvolgende externe partijen niet verloren te hebben. Arian deed het niet onverdienstelijk tegen z’n snel spelende tegenstander. Het schijnt dat hij een kansje in het middenspel heeft gemist. Maar uiteindelijk was het resultaat zoals verwacht en met twee torens en een loper tegen de dame van Arian, werd hij een matnet in gedreven. Wouter Vroegindeweij deed op 6 iets terug. Hij zette z’n tegenstander vanaf de opening vast en die kon zich er niet uitworstelen, allerlei penningen leverde fors materiaalverlies op voor de zwartspeler en verder spelen had dan ook geen zin:1-2. Jesse Van Elteren op 3 met zwart werd ietwat verrast in de opening en kwam daardoor het een lastige stelling te zitten. Ook hij kon de problemen niet oplossen en de achterstand werd zo weer vergroot: 1-3. Gerard van Ommeren met wit op 2 was volgens eigen zeggen niet in beste doen. Ondanks de witte stukken kwam hij al snel slechter te staan. Eén mindere zet van z’n tegenstander barcht hem nog net remise, maar de achterstand bleef aanzienlijk. De overige drie partijen gaven nog wel wat hoop. Maarten Vroegindeweij had een woeste stelling gecreëerd die nog alle kanten op kon. Boudewijn Weijermars had zich met zwart op 7 vakkundig verdedigd tegen een snel uit de startblokken vertrokken tegenstander. Hugo van Elteren had een pionnetje buitgemaakt en ging tegen de tijdnoodcontrole dan ook terecht 3 keer dezelfde stelling uit de weg.  Het duurde helaas niet lang, want Maarten kwam steeds meer onder druk te staan en het was dan ook niet verrassend dat hij een truc overzag met als resultaat een directe nederlaag. Jammer want in het middenspel had hij het ergens wel wat beter kunnen doen. Jammer genoeg was de spanning toen uit de wedstrijd. Boudewijn Weijermars had inmiddels een pionnetje buitgemaaakt. Z’n tegenstander ging echter verkeerd een afwikkeling aan en verloor een stuk en dat betekende het volle punt. Op bord 1 was Hugo een puike partij aan het spelen. Hij had inmiddels nog een pionnetje buitgemaakt. Hij gebruikte z’n tijd goed, op een toren na waren de andere stukken inmiddels van het bord verdwenen. De zwarte pionnen rukten gecontroleerd op en niet veel later gaf zijn tegenstander in hopeloze stelling op. Resultaat, een 3½-4½ nederlaag. Verdiend? Ja toch wel, Moerkapelle heeft nauwelijks uitzicht gehad op een punt en er zaten toch een paar kansloze nederlagen bij. Toch zal het niet lang meer duren tot er punten behaald worden, denkt de optimist. Maar of het nog genoeg is om degradatie te ontlopen, dat is de vraag.