Moerkapelle 2 nestelt zich in subtop

Net als vorig seizoen speelde Moerkapelle 2 thuis tegen 3 Torens 2. Waar het tweede vorig jaar nog verrast werd door een tactische opstelling, met een 4-4 als gevolg, was het dit keer een open strijd. Het tweede was compleet en speelde zo in de sterkste opstelling.  3 Torens 2 was ondanks de hevige sneeuwval prima op tijd.

Op bord 1 speelde kopman Arno Luinenburg geheel in eigen stijl. Hij zette een valletje op en de tegenstander trapte er met Lh6 in.  De manier waarop Arno het vervolgens afmaakte, was ook geheel in zijn stijl: lekker scherp.  André Nieuwlaat was op 2 als laatste klaar. Als je na een uur iemand op de topborden winstkansen toedichtte, was het André wel. Met slim spel lokte hij de zwarte koning naar een onveilige plaats. Hij kon echter niet de genadeklap geven en werd in remisestand door de klok gestampt. Marcel de Haan kreeg het op 3 met zwart zwaar te verduren. Z’n tegenstander zette een stevige koningsaanval op. Toch kon hij het gat niet vinden. Nadat een remiseaanbod van Marcel geweigerd werd, won Marcel zelfs in het eindspel. Naast hem verslikte Ad Voerman zich in een eigen truc. In plaats van materiaalwinst, moest hij twee stukken geven tegen een toren en pion. Meestal kan dat de bedoeling niet zijn. Zijn tegenstander schoot echter een lelijke bok door een paard op g7 te parkeren. Hij kon mat op de achterste rij alleen verhinderen door dat paard te geven en vervolgens naar g7 te vluchten. Met dat cadeautje (het was ook bijna Sinterklaas) wist Ad wel raad. Op bord 5 speelde Jeremy van Haastert met zwart een prima partij. Stapje voor stapje dreiging creëren, een pionnetje winnen en later nog één. De boel dichthouden en dan komt dewinst vanzelf. Tim van Breda keerde na een zichzelf opgelegde schaakstilte terug aan het bord. Met wit op 6 trok hij voortvarend ten aanval met tegengestelde rokades. Zijn tegenstander schuwde de combinaties echter ook niet en deed dat net wat beter.  Verlies bij zijn terugkeer, misschien dat de scherpte er nog niet helemaal was. Teamcaptain Jan Blok beleeft als coach goede successen, maar zelf wil het nog niet vlotten. Na een witte combinatie moest hij de rokade opgeven om verlies van een toren te voorkomen. Met de koning in het midden kon hij de verdediging niet goed meer organiseren en moest het loodje leggen. Opgeteld 4-3 voor Moerkapelle 2 (dit verslag is overigens geen chronologische weergave), het laatste bord moet de doorslag geven. Kevin Bakker zat daar met wit. Hij was niet echt in grootse vorm en liep al snel achter de feiten (een pionnetje) aan. Met zijn strijdlust was echter niets mis en volhardend knokte hij zich naar een belangrijke en in deze wedstrijd enige remise. De winst is binnen en Moerkapelle 2 komt zo op 6 punten uit 4 wedstrijden. Na degradatie en vorig jaar promotie, lijkt een2e klasseschap nu zeker gesteld en wie weet zit er nog een kleine verrassing in. Moerkapelle 2 gaat het een goed gevoel de winterstop in.