Eerste punten voor Moerkapelle in KNSB

Alweer de 5e ronde vond plaats op 15 december voor het nog steeds puntloze Moerkapelle. Willen we het dit seizoen nog redden, dan moest er gewonnen worden. Tegenstander Philidor Leiden 2 was op papier geen hoogvlieger en er lagen dus kansen. Zeker toen bleek dat ze hun vast bord 1 speler moesten missen. Aan de andere kant hadden ze inmiddels al wel 3 mp verzameld, dus niets was zeker. Arno Luinenburg opende op bord 8 de score. Op nadrukkelijk eigen verzoek had hij opnieuw wit gekregen en hij beloonde dat door een prima overwinning. Naast hem ging het met Maarten Vroegindeweij ook crescendo. Z’n tegenstander wilde pionverlies voorkomen met een stukoffer, maar dat mocht allemaal niet baten. Daar weer naast speelde Dick Bac met wit een voor hem vertrouwde opening. Langzaam wist hij de druk te verhogen en uiteindelijk leidde dat tot een vol punt. Op bord 5 speelde André met zwart tegen iemand die tot dan toe een 100% score had (3 uit 3). André kwam wat onnauwkerig uit de opening en moest flink in de denktank. Dat deed hij goed, want even later leek hij toch zonder schade de opening doorgekomen te zijn. Uiteindelijk bracht hij de enige remise van de wedstrijd op de borden.

Op bord 4 speelde Wouter Vroegindeweij met wit een wat dubieuze variant. Zwart offert een kwaliteit voor een sterk pionnencentrum. Zwart investeerde veel tijd, maar speelde het helaas voor Wouter erg goed uit en uiteindelijk gaf het sterke pionnencentrum de doorslag. Onze laatste witspeler was Gerard van Ommeren op bord 2. In een gelijke stelling blunderde hij zomaar een pion weg en dat was direct doorslaggevend. Zo stond het met nog twee partijen te gaan 3½-2½. Jesse van Elteren had op bord 3 iets van dreiging, maar de remisemarge in het dubbele toreneindspel leek groot. Arian de Bruijne (bord 1) had vlak voor de tijdnoodfase materiaal buitgemaakt (na een fout door de witspeler) maar koos vervolgens helaas het verkeerde plan en dat kostte hem een kwaliteit. Eindelijk lachtte het geluk ons iets toe want de tegenstander van Jesse zag de matdreiging niet, die redelijk eenvoudig te pareren leek, en na 10 minuten denken zag Jesse het gelukkig wel. De winst was binnen: 4½-2½. Vervolgens duurde het nog een hele tijd voordat de laatste wedstrijd klaar was. Arian stond lastig, maar had met 3 pionnen tegen 1 pion wel kansen ondanks de kwaliteit achter. Wits speelde het echter heel goed en Arian was niet echt zuinig op z’n pionnen. Ondanks tegenkansen tot vlak voor het eind moest Arian zich toch gewonnen geven.

Ondanks de overwinning zat het nog steeds niet echt mee. Met name aan de top borden werd er te weinig bereikt. Dankzij 3½ punt op de laatste 4 borden kwam de overwinning er toch. En dat telt. We leven nog en er zijn nog 4 wedstrijden te gaan. 16 februari 2013 staat de volgende wedstrijd op het programma tegen het Belgisch gekleurde Bergen op Zoom, een sterk team dat niet zo sterk startte, maar in deze ronde wel een goede overwinnnig behaalde. Dat wordt dus moeilijk, maar niets is onmogelijk.