Weer nipt verlies Moerkapelle 1 in KNSB

Zaterdag 24 november stond de 4e ronde tegen De Giessen en Linge op het programma. De naam zegt het al bijna, een fusieclub die als thuisbasis het oerhollandse Giessenburg heeft gekozen, waar het geen probleem is als de viskraam midden op de staart staat en zo het doorgaande verkeer blokkeert. Sterker nog, het blijkt dat de spelers uit het hele land komen en zelfs nog verder, maar daarover later meer. Helaas moesten we 2 basisspelers missen. Jesse van Elteren en André Nieuwlaat, vorige ronde beide nog goed voor een vol punt, waren verhinderd. Aan een verzoek tot vooruit spelen kon en wilde de tegenstander geen gehoor geven, mede vanwege eerder genoemde reden dat spelers van heinde en verre komen. Achteraf hadden ze het beter wel kunnen doen, want vlak voor de wedstrijd hadden ze toch wat uitvallers, onder andere de teamleider die vanuit België in de mist in een kettingbotsing verzeild raakte. Hij had ook het reglement bij zich, zo moesten we zonder reglement de wedstrijd spelen. Zoals het betaamt hebben we dat ook helemaal niet nodig gehad.

Onze invallers waren Arno Luinenburg en Christiaan Noorland die debuteerde in de KNSB. Met name aan de topborden had de tegenstander een aanzienlijk ratingoverwicht. Nadat de wedstrijd begonnen was ging het al snel fout bij Wouter Vroegindeweij op bord 2. Hij speelde een wat provocatieve zet  en dat werd hard afgestraft. Wit speelde heel scherp en onder druk maakte Wouter fout op fout en zo stond Moerkapelle al snel op een 1-0 achterstand. Ook naast Wouter ging het bij Hugo van Elteren niet helemaal goed. Hij kwam in een variant die hij minder goed kende en de kracht van de gefianchetteerde zwarte loper kostte hem een dame tegen een toren. Ook de koning stond op de tocht en na enig tegenspartelen moest hij ook  opgeven. Dick Bac daarentegen had op bord 6 niet veel moeite tegen een invaller zo later bleek. Hij stond een gezellig stuk voor en kon zonder problemen na hartelust aanvallen. Eén zet voor de mat gaf hij op: 2-1. Ondanks de achterstand leken er wel wat kansjes op meer. Zo speelde op bord 1 Arian de Bruijne wel een puike partij. Hij kwam zelfs een pionnetje voor en zijn tegenstander moest met de koning in het midden blijven. Zijn tegenstander moest vol in de denktank, maar dat deed hij dan wel goed en creëerde lastige tegenkansen. Gerard van Ommeren, dit keer met zwart op 4, was scherp, maar ook zijn tegenstander speelde goed. Wit had iets van druk, maar moest oppassen. Maarten Vroegindeweij, dit keer helemaal opgeschoven naar bord 5 had een solide stelling, waarbij hij ietsje beter leek te staan. Ook de invallers op bord 7 (Arno Luinenburg) en Christiaan Noorland op bord 8 gingen ervoor. Hoewel de stelling daar nog niet aanleiding voor gaf, speelden ze vol vertrouwen. Het was duidelijk dat daar de punten vandaan moest komen.

Bij Maarten Vroegindeweij viel de volgende beslissing. Het was lastig voor Maarten voortgang te boeken. Helaas liet hij zijn beide lopers afruilen en toen was het lastig. Eerder dit jaar had Maarten in Dieren van de zelfde tegenstander in gelijke stelling door één slechte zet verloren en zover wilde hij het nu niet laten komen. Remise het resultaat. Dan onze KNSB debutant, Christiaan Noorland, hij speelde scherp en won een geïsoleerde pion. Wel bleef het een scherpe stelling. Over en weer werd er met stukken gesmeten en tussendoor moest er ook nog op matcombinaties gelet worden. Christiaan kwam een stuk voor en een paar keer wilde zijn tegenstander hem niet terugwinnen, tja dan wordt het makkelijk, zeker als zijn tegenstander vrij onverwacht vroeg al opgaf. Het stond weer gelijk: 2½-2½. De overige partijen leken een kans op 4-4 te bieden, ons eerste matchpuntje. Bij Arian stond het nog wild west hoewel zijn tegenstander steeds meer dreigingen kreeg. Gerard had 3 aaneengesloten pionnen tegen 3 losse pionnen bij zijn tegenstander met beide een loper en een paard en Arno is altijd wel in voor een eindspeltruc en hij ging er ook echt voor. Helaas werd Arian toch geflest. Volgens eigen zeggen liet hij de zwarte toren de stelling binnenkomen en daardoor moest hij de dame geven. Wel kreeg hij daar een toren en loper voor terug, maar zijn koning stond te onveilig en na de tijdnoodfase kon hij mat niet meer voorkomen. Inmiddels had ook bij Gerard de tijdnood plaatsgevonden. Dat leidde tot een stelling waarin Gerard niet meer dan remise kon maken: 4-3. Dat betekende dat het punt van Arno moest komen en zijn tegenstander wist dat hij de winnende remise kon maken. Vlak na de tijdnood leek zwart zelfs iets beter te staan. Maar hij speelde op safe en deed dat goed. Arno kon nog wel het initiatief mooi overnemen, maar het was net niet genoeg voor de overwinning. De randpion kon wel buitgemaakt worden, maar dat was door zwart vrij eenvoudig te verdedigen. Helaas dus hier een remise ondanks het goede en ondernemende spel van Arno. Hij heeft het echt geprobeerd met alle risico’s vandien. Helaas dus nu voor de tweede keer op rij een nipte nederlaag. Aan onze invallers heeft het niet gelegen, de topborden kwamen gewoonweg tekort, de één wat meer dan de ander maar het resulteerde wel in een 3-0 op de eerste drie borden en dat was helaas niet meer te compenseren. Zo wordt Moerkapelle vaster op de laatste plaats gedrukt en lijkt behoud na vier wedstrijden al een bijna onmogelijke klus te worden. Straks worden we nog het Volendam van de RSB. Maar goed: wonden likken en volgende keer tegen Philidor Leiden 2 er vol tegenaan.