Viertal verliest laatste wedstrijd

Voor het viertal stond er nog één wedstrijd op de planning. De beslissing in de poule was al gevallen doordat het viertal in de één na laatste wedstrijd het kampioenschap behaalde. Tja, en dan moet je nog één wedstrijd. De reis ging dit keer naar Rotterdam om het op te nemen tegen het viertal van RSR Ivoren Toren. Wat doe je dan?

We zijn niet de Hofpleinvijver ingedoken. We zijn ook niet een paar dagen naar Ibiza gegaan om het kampioenschap te vieren. Niets van dit alles, we gingen vol goede moed naar Rotterdam. Eenmaal aangekomen op de speellocatie was er ook geen erehaag voor ons viertal. Wel was er een zeer gemotiveerde tegenstander die ons een moeilijke avond wilde bezorgen.

Dat is aardig gelukt. Op het tweede bord kreeg Arie Ymker een ware pionnengolf over zich geen van oud-lid Rawi Wortman. Hij werd hiermee flink onder druk gezet. Er ging eerst een pion verloren, later nog één. Arie stond met de rug tegen de muur en kwam niet onder de druk vandaan en verloor z’n partij. Op het vierde bord speelde invaller Remco de Zwart. Met de zwarte stukken kreeg hij een opening waarvan beide spelers goed op de hoogte waren. Het evenwicht werd nergens verbroken met een remise als logische uitslag. Ondertussen speelde Wim Heemskerk met de witte stukken op het eerste bord tegen oud-lid Manixia Wortman. Er ontstond een moeilijke stelling voor Wim waarin hij 2 pionnen achter kwam. In de stelling van Manixia waren geen zwakheden te bespeuren, er was dus geen compensatie voor Wim. Later ging er nog een pion af en was er geen houden meer aan: Wim moest de felicitaties aan Manixia geven. De wedstrijd was hiermee al beslist in het voordeel van de thuisclub terwijl er nog één partij bezig was: die tussen Dirk Molenaar tegen (eveneens) oud-lid Rik Wortman. Deze partij werd rustig opgezet en kwam tot leven toen het centrum werd opengebroken. Dirk kwam een pion voor en kreeg de open c-lijn in bezit. Rik offerde een kwaliteit wat in eerste instantie niet werd aangenomen. Toen Dirk een zet later het offer wel aannam overzag Rik in tijdnood een gewonnen voortzetting. In de open stelling kon Dirk een mataanval opzetten waarmee de partij beslist werd. Hiermee kwam de uitslag op 2½-1½ in het voordeel van RSR Ivoren Toren en werd de eerste nederlaag van het seizoen geleden. Een klein smetje op een verder fantastisch verlopen seizoen.