Moerkapelle 1 handhaaft zich in 1e klasse en Maarten Vroegindeweij kampioen

Op vrijdagavond 26 mei stond de laatste competitiewedstrijd voor het eerste team op het programma. Moerkapelle speelde een thuiswedstrijd tegen PASCAL en beide teams moesten nog vechten tegen degradatie. Bij een gelijke stand degraderen beide teams niet, dan zou Nieuwerkerk degraderen. Welk team wist te winnen vanavond zou handhaven in de eerste klasse. Kortom, er stond een hoop op het spel bij beide teams.

Remco de Zwart opende het scorebord van de avond, hij nam het op tegen Arie Prins. Remco kwam al snel een kwaliteit voor te staan en kon dit uitbouwen naar een winst voor Moerkapelle. Gerard van Ommeren speelde met de witte stukken tegen Melvin Holwijn. Op het bord ging het de hele partij gelijk op, echter kostte dit voor Gerard aanzienlijk meer tijd dan voor Melvin. Melvin had na 30 gespeelde zetten nog 1 uur en 20 minuten op de klok, Gerard zijn tijd was teruggebracht naar 20 minuten. Door de gelijke stelling op het bord was er voor beide heren niet heel veel meer aan te doen en gingen ze beide akkoord met een gelijkspel. Tussenstand 1.5-0.5 voor Moerkapelle.

Marcel de Haan speelde tegen Johan Steenbergen. In de opening probeerde Marcel een aanval te forceren op de koningsstelling van Johan. Dit resulteerde in niet heel voordeel. Na het afruilen van een aantal stukken wist Marcel de pionnenstelling van Johan te verzwakken en kon deze verzwakking gaan uitbuiten. Echter blunderde Marcel de partij weg en kon hij opgeven. Jesse van Elteren nam het op tegen Kees Brinkman. Jesse veraste zijn tegenstander in de opening wat resulteerde in twee pionnen voorsprong en een onveilige koningstelling voor Kees. Jesse wist goed gebruik te maken van deze voorsprong en kon een vol punt achter zijn naam schrijven. Tussenstand 2.5-1.5.

Arno Luinenburg speelde tegen Waleed Alqaefi. Arno kwam al snel een kwaliteit voor te staan, dit ging wel ten koste van de veiligheid van zijn koning en de controle over het centrum. Echter wist Arno zijn kwaliteit uit te breiden naar een volledige toren voorsprong. Dit was voor Arno verder geen probleem meer en kon zo dus de winst naar zich toe trekken. Wouter Vroegindeweij speelde op bord 1 tegen Bert Terlouw. Wouter had een continue druk op zijn stelling waardoor hij niet optimaal kon ontwikkelen en heel de partij moest verdedigen. Dit deed Wouter echter goed waardoor hij met zijn tegenstander tot een remise overeen kwam. Tussenstand 4-2, kortom Moerkapelle handhaaft in de eerste klasse.

Martijn Vroegindeweij nam het met de zwarte stukken op tegen Meinte Smink. Beide heren kende de gespeelde opening goed en kwam dus al redelijk snel in het middenspel. Meinte overzag een combinatie om een pion te winnen wat resulteerde in een gelijke stelling waarbij Meinte wel de meeste mogelijkheden in de stelling had door de ver opgeschoven centrumpionnen. Martijn wist echter goed deze sterke centrum pionnen te breken en kon daarna een extra pion winnen. Middels deze extra pion kon Martijn op de winst spelen, dit deed hij ook door de partij op een spectaculaire manier te winnen, hij offerde zijn dame, waarna zijn tegenstand op gaf. Tussenstand 5-2.

Maarten Vroegindeweij speelde een evenwichtige partij tegen Hans van den Beukel. De stelling stond erg vast en beide heren probeerde de stelling langzaam open te breken. Dit resulteerde echter niet in een voordeel voor beide heren. Met alle mogelijkheden op handhaving voor Pascal verschoten konden beide heren instemmen met een remise. Eindstand 5.5-2.5.

In de interne competitie was deze week ook ontwikkeling in de finalepoule. Maarten Vroegindeweij wist voor het eerst na meer dan 40 jaar lid te zijn van Moerkapelle het kampioenschap op zijn naam te schrijven. Dit wist hij te doen door op dinsdag 23 mei van zijn broer Wouter te winnen.
Verder stonden er op 26 mei nog twee interne partijen op het programma. Tom Geldof en Jan Blok remiseerde en Gerard Kiekens verloor van Arie Ymker.