Viertal kampioen

Afgelopen vrijdag moest het viertal van schaakvereniging Moerkapelle tegen een viertal uit Spijkenisse. Eerder had Moerkapelle de ontmoeting in Spijkenisse met 3-1 gewonnen. Opnieuw winnen zou het kampioenschap betekenen. Arie Ymker gaf aan bord twee het goede voorbeeld, in een snelle partij pakte hij de voorsprong. Aan bord één had Wim Heemskerk het moeilijk, toen zijn tegenstander in het eindspel een pion wist te promoveren was de stelling niet meer te redden. Aan bord vier had Jan Blok een gedekte vrijpion in een koningseindspel, toen Jan dreigde een paar pionnen aan de andere kant te winnen gaf de tegenstander op. Team captain Dirk Molenaar bood aan bord die remise aan, maar dat aanbod werd afgeslagen. Toen Dirk in nog lastige stelling voordeel kreeg zag zijn tegenstander het niet meer zitten en gaf hij op. Daarmee werd het kampioenschap met nog één wedstrijd te spelen veilig gesteld, een knappe prestatie.
In de kampioenspoule deed Wouter Vroegindeweij goede zaken. Een aanval van Marcel de Haan met ook een stukoffer werd zorgvuldig beantwoord, met de winst heeft Wouter het kampioenschap zelf in handen. Broer Maarten Vroegindeweij speelde met zwart tegen André Nieuwlaat, altijd lastig tegen de met wit sterk spelende André. Aan het einde van de opening speelde Maarten twee passieve zetten, André kreeg duidelijk voordeel, maar uiteindelijk was dat niet genoeg. Met nog maar weinig tijd op de klok voor beide spelers werd remise besloten. Deze week valt de beslissing, Wouter speelt tegen Maarten, alleen als Maarten wint is hij kampioen, bij remise of bij winst voor Wouter gaat het kampioenschap naar Wouter.
In de onderlinge competitie won Remco de Zwart van het nieuwe lid Tom Geldof, een aanval van Tom werd handig afgeslagen door Remco. Ander nieuw lid Jonahan was niet opgewassen tegen Hans Geerling, in een toreneindspel speelde Jonahan zijn koning naar de verkeerde lijn, daardoor ging zijn toren verloren. Remco strijdt samen met Arie Ymker voor plek één in de onderlinge competitie.