Viertal pakt maximale score

Het viertal speelde vrijdag hun eerste wedstrijd van het seizoen. De reis ging naar Rotterdam. Tegenstander was het combinatieteam Barendrecht/IJsselmonde. De wedstrijd werd gespeeld in de locatie van schaakvereniging IJsselmonde. Het team van de tegenstander bestond louter uit spelers van schaakvereniging Barendrecht. Geen thuisvoordeel dus voor de tegenstander 😊. Zou dit wat uitmaken?

Het viertal van Moerkapelle bestond uit enerzijds de ervaren spelers Jan Blok en Dirk Molenaar en anderzijds uit de jongere spelers Wim Heemskerk en Arie Ymker. Waar de ervaren spelers hun partij in eerste instantie rustig begonnen, trokken Wim Heemskerk en Arie Ymker al vanaf de opening fel van leer. Zo offerde Wim Heemskerk een loper op f7, won een pion en dreigde mat op f7. Dit gevaar werd weliswaar afgewend maar Wim won hierdoor nog een pion en had dus al een zeer prettige stelling. Na het ruilen van wat stukken resteerde een eindspel met een loper en pion voorsprong voor Wim met beiden nog een toren en wat pionnen. Wim schoof dit beheerst uit en kon het punt bijschrijven. Dirk Molenaar kon het tweede punt wel op een heel makkelijke manier bijschrijven. Na de opening viel hij de dame aan van zijn tegenstander die dit over het hoofd zag en een loper in het spel bracht. Dirk nam het cadeau dankbaar aan, sloeg de dame en kon gelijk het punt bijschrijven omdat z’n tegenstander gelijk opgaf. Halverwege was er dus al een 2-0 voorsprong. Een blik op de overige partijen leerde dat een overwinning van het team in het verschiet lag. Jan Blok speelde een gelijk opgaande partij. Er ontstond een open c-lijn waar Jan z’n torens verdubbelde. Zijn tegenstander probeerde een toren te verjagen maar zag over het hoofd dat hij een pion verloor. De druk werd verder opgevoerd via de open c-lijn. De tegenstander van Jan probeerde tegenspel te krijgen door een tegenaanval op de koningsvleugel waar de koningsstelling van Jan onder vuur werd genomen. Hij kreeg niet veel tijd voor de aanval omdat Jan het centrum onder druk zette. Er ontstond een open stelling aangezien het centrum werd open gebroken en de koning van zijn tegenstander op de tocht stond omdat hij niet had gerokeerd. De partij eindigde abrupt omdat de tegenstander een loper weggaf. Tenslotte Arie Ymker. Hij ging dus flink in de aanval met de zwarte stukken. Zijn tegenstander had een open koningsstelling en kwam met zijn koning voor de dame te staan. Een betere stelling en pion voorsprong voor Arie zag er aantrekkelijk uit. Toch leek het of zijn tegenstander langzaam onder de druk uitkwam en wat meer spel kreeg. Dit bleek in de praktijk wel tegen te vallen ondanks verwoede pogingen van zijn tegenstander. Arie kon hierdoor ook het punt bijschrijven, een 4-0 overwinning werd hierdoor een feit.

In de Onderlinge Competitie waren er twee partijen. Wouter Vroegindeweij verstevigde zijn koppositie door een overwinning op André Nieuwlaat. Ron Droog had twee pionnen voorsprong tegen Hans Geerling maar Hans had een gevaarlijke vrijpion die al aardig ver was opgerukt. Dat zorgde voor hoofdbrekens bij Ron die een pionnendoorbraak probeerde te forceren maar dit kostte hem een pion waarna de partij in remise eindigde.