Tweede team wint in Overschie

Vrijdag stond alweer de vierde wedstrijd van het seizoen op het programma voor het tweede team. De reis ging dit keer naar Rotterdam voor het treffen tegen het derde team van Schaakgenootschap Overschie. Na drie achtereenvolgende overwinningen waren we de trotse koploper. Het was ons er veel aan gelegen om de koppositie vast te houden. Hoe ga je dan om met het carnaval? Het team droogleggen? De huisregels nog eens doornemen? Het belang van deze wedstrijd benadrukken? Bepaalde spelers niet opstellen? Besloten werd om te vertrouwen op de professionele inzet van het team. Hoe dit uitpakte?

We speelden in een prachtige locatie, de Grote kerk van Overschie. Na het welkomstwoord en het oplezen van de opstellingen brandde de strijd los. Al na een zet of 17 had Kevin Bakker de overwinning te pakken. Hij won een stuk door schaak te geven en tegelijkertijd een ongedekte loper aan te vallen. Die loper werd buit gemaakt waarna het voordeel allengs werd uitgebreid waarna Kevin al heel snel de overwinning behaalde. Jan Blok was de tweede die zijn partij wist te winnen. De voorsprong van een pion werd uitgebreid door de dames af te ruilen en via een schaakje met de toren werd nog een pion buitgemaakt waarna zijn tegenstander opgaf. Naast hem speelde Tom Geldoff met de zwarte stukken. Zijn tegenstandster had een dubbelpion op de b-lijn maar dat weerhield haar er niet van om lang te rokeren. Tom wist met zijn dame op de a-lijn te komen en zette de tegenstandster op de onderste rij pardoes mat en kon het derde punt bijschrijven. Chris Noorland had het op bord 1 een stuk lastiger. Zijn tegenstander (met een rating van ruim 1900!) kon druk zetten op de stelling van Christiaan die met zijn torens minder actief kon worden. De druk werd Christiaan teveel waarna zijn tegenstander de partij won. In de partij van Dirk Molenaar won Dirk al vrij snel een pion en kort daarna zelfs nog een stuk. Met een pion en een stuk voor was het verder niet moeilijk om de overwinning binnen te halen. De stand werd hiermee 4-1 in het voordeel van Moerkapelle. Nog een halfje was er nodig voor de teamoverwinning. Een blik op de overige partijen leerde dat het nog weleens spannend kon worden. Ron Droog was bezig met een aanval maar het kon in zijn partij nog alle kanten op gaan. Hans-Jan van Kralingen en Wim Heemskerk stonden beiden een pion achter in een voor beiden lastige stelling. Het benodigde halfje kwam in de partij van Ron Droog. Zijn tegenstander haalde het gevaar van de aanval van Ron uit de stelling waarna de partij in remise eindigde. Hans-Jan van Kralingen stond ondertussen nog een pion achter, en ook in een stelling waarin hij enigszins onder druk stond. Hij hield z’n stelling goed gesloten. Zijn tegenstander investeerde veel tijd waarmee hij in lichte tijdnood kwam. Zijn aanval was niet heel nauwkeurig waardoor Hans-Jan een pion terug kon winnen en stelling in evenwicht kwam en de vrede werd getekend: remise. Het slotakkoord viel in de partij van Wim Heemskerk. Hij kwam uit de opening in een niet alledaagse stelling met drie pionnen op de c-lijn. Z’n stukken stonden wel actiever, daar had hij nog wel compensatie in. In een dergelijke stelling valt het niet mee om geen pionverlies te lijden. Dat bleek ook wel: na dameruil viel de eerste pion weg. Door de actievere stelling won Wim even later een pion terug en was het materieel gezien weer gelijk. Even later viel er nog een pion weg op de c-lijn van Wim. Er ontstond een stelling met beiden nog een toren en 4 pionnen voor Wim en 5 pionnen voor zijn tegenstander. Zijn tegenstander ruilde de toren af in de veronderstelling dat hij de partij verder kon uitspelen naar winst maar dat viel in de praktijk wel wat tegen. Wim had een vrijpion op de a-lijn terwijl zijn tegenstand een vrijpion had op de e-lijn die nog kon worden tegengehouden door de koning van Wim. De a-pion van Wim promoveerde tot dame waarmee de winst verder eenvoudig werd binnengehaald. Hiermee viel de eindstand toch nog ruim uit: 6-2 in het voordeel van het tweede team wat nu stevig bovenaan staat na vier wedstrijden.

In de Onderlinge Competitie waren er drie wedstrijden: Martijn Vroegindeweij – Wouter Vroegindeweij 1-0 Marcel de Haan – André Nieuwlaat 1-0 Hans Geerling – Maarten Vroegindeweij 0-1.