Zwakke wedstrijd eerste team

Afgelopen donderdag was het een natte dag. Sommige zullen zeggen een prima dag voor binnen sporten. Op het wedstrijdprogramma van het eerste team staat een uitwedstrijd in Rotterdam tegen Erasmus 2.

Vooraf zijn we gewaarschuwd. Op papier lijkt het geen sterke tegenstander, maar in de eerste drie speelronden heeft Erasmus al laten zien dat ze niet onderschat mogen worden. Op bord één speelt Maarten Vroegindeweij zijn opening niet goed. Door een positionele fout krijgt hij een gedrongen stelling, waarin uiteindelijk remise het maximale resultaat is. Niet veel later scoort André Nieuwlaat op bord zes een remise. In de analyse achteraf blijkt dat zijn tegenstander kansen heeft laten liggen op meer. Wouter Vroegindeweij krijgt op bord drie een pion voorsprong, maar het vasthouden aan deze voorsprong gaat ten koste van de stelling. Zijn tegenstander krijgt steeds meer aanvalsdreiging, als mat dreigt moet Wouter capituleren. Martijn Vroegindeweij heeft een vergelijkbaar scenario op bord vijf, ook materiaal voordeel in de opening, maar als Martijn te gulzig is, kan zijn tegenstander counteren. De stelling voor Martijn wordt kwetsbaar en uiteindelijk niet meer te verdedigen. Gerard van Ommeren komt op bord twee een pion voor, nadat hij een aanval op zijn koningstelling zorgvuldig pareert, wint hij nog een pion en niet veel later de partij. Op bord zeven staat Marcel de Haan vanuit de opening gedrukt, zijn tegenstander profiteert door met een dame tegen twee torens duidelijk voordeel te krijgen. Door een truc weet Marcel de dame te winnen en daarmee direct de partij. Op bord vier moet Christiaan Noorland met zwart vooral verdedigen, als een verdedigend stuk aangevallen wordt moet Christiaan deze geven. Met een stuk achter blijft Christiaan nog lang strijden, maar uiteindelijk is de stelling niet te houden. In de laatste partij kan Arno Luinenburg op bord acht een matchpunt redden, daarvoor moet hij wel winnen. In tijdnoodfase komt hij een pion voor, maar zijn tegenstander blijft zorgvuldig verdedigen. Met zo weinig tijd op de klok weet Arno geen winnend plan te vinden en besluit hij tot remise. Met dit resultaat eindigt de wedstrijd met een 4½ – 3½ verlies. Met slechts twee matchpunten uit de eerste vier wedstrijden moet Moerkapelle nu in de laatste drie wedstijden strijden tegen degradatie.