Schaakteam Moerkapelle wint thriller tegen Charlois Europoort

In de vijfde ronde van de externe schaakcompetitie in de 1e klasse van de Rotterdamse Schaakbond moest degradatiekandidaat SV Moerkapelle het opnemen tegen Charlois Europoort uit Rotterdam die nog kans maakt om kampioen te worden.
Het begon allemaal nog vredelievend omdat al na tien zetten de tegenstander van Gerard van Ommeren remise aanbood en Gerard dit aannam. Vervolgens liet Arno Luinenburg zich van zijn beste kant zien door verschillende schaakstukken te pakken van zijn tegenstander die vervolgens in arren moede besloot om maar het lootje te leggen. De voorsprong van Moerkapelle werd uitgebreid doordat Jesse van Elteren in een prachtige aanvalspartij zijn tegenstander mat ging zetten. André Nieuwlaat verloor in het middenspel een pion die hij in de partij niet meer terugzag en in een dame pion eindspel ging hij uiteindelijk ten onder. Maarten Vroegindeweij stond beduidend minder maar door tegenkansen te creëren kon hij toch een remise behalen en werd de stand 3-2 in het voordeel van Moerkapelle. Martijn Vroegindeweij steekt in een buitengewoon goede vorm en liet dat ook in zijn partij zien door met een lopervork tussen twee paarden een knol te winnen en dus ook de partij. Helaas kon Marcel de Haan een doorgelopen pion niet meer tot stilstand brengen en dreigde er promotie en moest hij de partij opgeven. De stand was dus 4-3 in het voordeel van Moerkapelle en alles hing af van de laatste partij aan het eerste bord waar Wouter Vroegindeweij met zwart speelde. Alle schakers keken ademloos toe hoe in vliegende tijdnood Wouter met een dame tegen twee torens speelde. De zwarte dame bleef de witte koning op het bord achtervolgen. De tegenstander probeerde van alles maar Wouter pareerde alle dreigingen zeer bekwaam en bood in een voor hem betere stelling remise aan. Dit werd toen maar aangenomen en SV Moerkapelle haalde zo twee heel belangrijke wedstrijdpunten binnen. Hierdoor kon de rode lantaarn doorgegeven worden aan schaakvereniging Shah Mata.
In de onderlinge competitie won Wim Heemskerk van Dirk Molenaar, Tom Geldof van Hans Geerling en Hans-Jan van Kralingen van Arie Ymker.