Tweede team in zwaar weer

Donderdagavond 8 maart heeft ons tweede een pijnlijke nederlaag geleden. In een spreekwoordelijke ‘vier punten wedstrijd’ moesten we onze meerdere erkennen in het tweede team van W.S.V. De wedstrijd werd gespeeld met invaller Jan Blok voor onze team captain Kevin Bakker. Aan het begin van de avond ging de strijd gelijk op. Marcel de Haan kon voordeel pakken in de opening, maar koos daar het verkeerde plan. Arno Luinenburg moest een vervelend paard in zijn stelling toestaan, maar kreeg zelf wel een aanval over de koningsvleugel. Jojanneke Weijermars kreeg een geïsoleerde pion in het centrum, deze kon sterk zijn, maar ook zwak worden. Freek Hofman kwam ongelukkig uit de opening met een pion minder en een vervelende koningstelling. Jan Noorland speelde als vanouds sterk en kreeg vrij snel voordeel. Ad Voerman en Jan Blok hadden allebei gelijke stellingen met nog veel stukken op het bord. Maarten Vroegindeweij kwam gelijk uit de opening, maar wist aan het begin van het middenspel toch een pion te winnen.

Gaandeweg de avond kwamen toch de verschillen. Freek moest snel zijn koning omleggen, omdat zijn open koningstelling hem fataal werd. Arno moest kiezen voor eeuwigschaak en dus remise in een anders iets mindere stelling. Gelukkig kon Maarten op bord één zijn voordeel uitbouwen naar nog een pion extra en toen ook de dreiging uit de stelling was, was de partij snel gewonnen. Op bord acht moest Jan Blok een kwaliteit geven, maar kreeg wel compensatie, in het eindspel ging het toch mis, dus verlies. Onze andere Jan, Jan Noorland, wist zijn voordeel uit te bouwen naar een kwaliteit voor en een lekkere stelling, enige zorg was op dat bord de tijdnood, uiteindelijk werd dit Jan fataal en moest hij kiezen voor remise. Jojanneke wist op bord vijf geen plan te vinden en daarmee werd haar geïsoleerde pion en zwakte, iets later moest ze een nul noteren. De stand was daarmee inmiddels op 4-2 achter gekomen, de noodzakelijke winst was dus niet meer mogelijk, sterker nog verlies dreigde. Toen Ad op bord vier in een mindere stelling een remise aanbod kreeg, zag hij niets anders meer dan dit te accepteren. Op bord drie deed Marcel niet veel later hetzelfde.

Resultaat is dus een 5-3 verlies, met nog de laatste wedstrijd tegen het sterke Dordrecht, dat inmiddels kampioen is, is de kans groot dat degradatie onafwendbaar is.