Schaakverslag svMoerkapelle

Afgelopen vrijdagavond de 22e april was weer een mooie schaakavond. Niet de wedstrijden uit de finalepoule baarden opzien , maar de partij van onze nestor, en in grootse vorm verkerende Ad Voerman was ongetwijfeld de partij van de avond. Hoewel het er enkele weken geleden nog op leek dat Ad, vanwege gezondheidsredenen, zijn schaakcarrière definitief zou moeten beëindigen, bleek niets minder waar. Na zijn terugkeer verkeert Ad in een uitstekende vorm. Dit keer was het eerste achttalspeler Arno Luinenburg die moest toezien dat hij niet verder kwam dan remise.
In de finalepoule werden twee parijen gespeeld. Dick Bac kon in zijn partij tegen Wouter Vroegindeweij geen potten breken. Hij moest ondervinden dat hij steeds verder in de verdrukking kwam en zelfs enkele pionnen moest geven om nog enig tegenspel te krijgen. Het mocht niet baten en de partij werd uiteindelijk verdiend gewonnen door Wouter. Broer Maarten Vroegindeweij nam het in zijn partij op tegen Marcel de Haan. Geduldig en met zorg wist Maarten zijn partij in winst om te zetten. Minder goed verging het de laatste, en jongste Vroegindeweij. Martijn moest het opnemen tegen Kevin Bakker. Kevin wist vrij snel pionwinst te bereiken en bouwde dit verder uit met winst tot gevolg. Remco de Zwart wist in zijn partij tegen Henk Doornhein zijn toren te ruilen tegen twee lichte stukken. Dit voordeel leek lange tijd voldoende voor winst maar in het eindspel speelde Remco enkele onzorgvuldige zetten, waardoor Henk weer tegenspel kreeg. Henk zag echter een combinatie over het hoofd waarmee hij een stuk, en wellicht ook de partij, kon winnen. Remco geeft echter nooit twee keer zo’n buitenkansje weg en zette vervolgens de partij alsnog om in winst.
Jan Blok wist heel regulier te winnen van Arie Ymker en tenslotte speelden Mart-Jan Luteijn en André Nieuwlaat remise in hun onderlinge partij.