Het blijft spannend in de finalegroep

Afgelopen weken wordt er volop gestreden in de finalegroep, met als prijs de titel van kampioen van Schaakvereniging Moerkapelle. Vrijdag stonden twee partijen op het programma. Allereerst de partij tussen de twee oude schaakrotten, Dick Bac en Gerard van Ommeren. Tot nu toe speelt Dick een moeizame competitie met drie nederlagen, Gerard is nog volledig in de race met 1½ uit 2. Al tientallen jaren behoren Dick en Gerard tot de top van de vereniging en spelen ze regelmatig spannende potten. Een groot voordeel voor Dick is dat hij wit heeft, Dick voelt zich altijd beduidend prettiger met de witten stukken. Een kleine onnauwkeurigheid van Gerard wordt direct afgestraft door Dick, hij geeft een stuk met drie pionnen als compensatie. Deze drie pionnen extra kunnen in het eindspel het verschil maken. In de weg naar het eindspel speelt Dick echter te opportunistisch, daarmee verspilt hij niet alleen de winst, maar ook zijn kans op remise. Met deze winst blijft Gerard een grote kanshebber op de titel.
De andere partij in de finalegroep wordt gespeeld tussen de broers Maarten en Wouter Vroegindeweij. Ook deze twee hebben vaak spannende potten gespeeld. Favoriet is Wouter, in de voorronde was hij ongeslagen en heeft hij zich met grote voorsprong geplaatst. Voordeel voor Maarten is dat hij met wit mag spelen. De partij gaat gelijk op, lang blijven veel stukken op het bord, beide schakers proberen hun stukken goed de manoeuvreren. Maarten probeert voordeel te krijgen met een opgerukte pion, Wouter hoopt voordeel te krijgen door een sterke loper van Maarten af te ruilen. Als Maarten de kans krijgt zijn pion nog verder naar voren te spelen, komt Wouter met zijn loper klem te staan en komt Maarten beter te staan. Risico voor Maarten is nog wel zijn beperkte bedenktijd. Als hij onder die tijdsdruk toch de goede zetten blijft spelen, komt hij definitief gewonnen te staan en kan hij Wouter mat zetten. Daarmee komt Maarten op een mooie score van 3½ uit 4, alle kans op het kampioenschap. In de laatste rond moet hij nog spelen tegen Hugo van Elteren, die tot nu toe ook nog maar een half punt heeft verloren, wel moet Hugo nog twee wedstrijden inhalen. Voor Wouter lijken de kansen op een kampioenschap ineens klein, al behoudt hij dankzij zijn goede klassering in de voorronde nog een kleine kans.
In de tweede groep moet koploper Mart-Jan Luteijn tegen Jan Blok spelen. Mart-Jan geeft een pion in de opening, maar heeft wel al zijn stukken geactiveerd en valt de kwetsbare koning van Jan aan. Jan blijft echter stoïcijns en als er wat stukken afgeruild zijn, blijft hij zijn pion voorsprong behouden. In het eindspel weet Mart-Jan dankzij ongelijke lopers remise te houden. Nummer twee, Kevin Bakker profiteert optimaal, hij wint sterk van Ad Voerman. Een marathonpartij wordt gespeeld tussen Hans Geerling en André Nieuwlaat. Eerste teamspeler André wint handig een pion en denkt al aan winnen. Hans speelt vaak verrassend en ook dit keer bewaart hij het beste voor het laatst. Na een spannende eindstrijd weet hij de partij knap te winnen. Overige uitslagen: Remco de Zwart – Arie Ymker 0-1 en Henk Doornhein – Sander Marijt 0-1. De ranglijst wordt aangevoerd door Kevin Bakker, op korte afstand gevolgd door Mart-Jan Luteijn en Jan Blok.