Ruime overwinning Moerkapelle 2 op Dordrecht 4

Afgelopen vrijdag speelde het tweede team tegen de het vierde team van Dordrecht. De gasten waren ruim op tijd en voltallig aanwezig. Om 20:00 uur was ons team nog niet voltallig aanwezig. Tien minuten later wel waarna we konden beginnen.

De eerste uitslag kwam op de borden in de partij van Arie Ymker. Nadat hij in het middenspel dreigingen van de tegenstander kon pareren kwam hij materieel voor te staan met een betere stelling waarna de tegenstander opgaf. Z’n buurman Remco de Zwart volgde het voorbeeld. Hij speelde een goede partij waarin hij met de witte stukken ten aanval trok. Na stukwinst kostte het niet veel moeite meer om de partij winnend af te sluiten. Jan Blok wilde niet achterblijven na deze overwinningen. Zijn partij ging gelijk op maar toen zijn tegenstander wat wilde forceren en een aanval inzette, gaf hij een stuk voor een pion. Hij kreeg niet genoeg compensatie en gaf met een stuk minder in het eindspel op waardoor ook Jan een overwinning behaalde. Hans-Jan van Kralingen kreeg een remiseaanbod van zijn tegenstander in een iets betere stelling voor Hans-Jan die het remiseaanbod afsloeg. Zijn tegenstander kwam in een dubbele penning (dame en koning) en kwam daar niet goed uit. Dat kostte hem een stuk en vervolgens vrij snel de partij. Hiermee kwam de tussenstand op 4-0 in het voordeel van het tweede team. Zouden de bovenste borden dit goede voorbeeld kunnen volgen? Ron Droog behaalde een degelijke remise. Remise werd het ook in de partij van Wim Heemskerk waarin weer ouderwets alle registers opentrok. In een aanvallende stelling won hij al snel een stuk tegen twee pionnen waarbij hij verzuimde om nog een pion buit te maken. De betere stelling kon niet worden uitgebouwd naar een winnende stelling. Sterker nog: Wim z’n dame kwam ingesloten staan die hij moest ruilen voor een toren en een paard. Wat resteerde was een stelling waarin Wim twee torens en een loper had tegen een dame en een toren met voor beiden nog een handvol pionnen. Dit kon alle kanten op en dat ging het ook. Na het afruilen van nogal wat stukken resteerde een pionneneindspel waarbij beide spelers met de pion een dame behaalden waarna de vrede werd getekend. Dirk Molenaar bouwde aan een stelling waarin hij stukje bij beetje beter te staan waarna hij materiaal won. In een betere stelling liet hij zich verrassen met een mataanval en ging zijn tegenstander er met de overwinning van door. Tom Geldof was als laatste nog bezig. Na verloop van tijd bood hij remise aan wat niet werd aangenomen. Er kwam uiteindelijk een eindspel op het bord waarin beiden een paard hadden en enkele pionnen waarbij Tom een pion voor stond. Nadat Tom de paarden kon ruilen gaf zijn tegenstander op. Hiermee werd een 6-2 overwinning behaald waar het halverwege zeker niet naar uitzag. Het tweede team is hiermee de trotse koploper met twee matchpunten en zes bordpunten voorsprong op de eerstvolgende met nog twee wedstrijden te gaan.

In de Onderlinge Competitie waren er 2 wedstrijden. André Nieuwlaat won van Hans Geerling en Marcel de Haan versloeg Arjan van der Spek. In de stand veranderde er niets zodat volgende week de finalepoule kan beginnen met de volgende spelers: Wouter Vroegindeweij, Martijn Vroegindeweij, Maarten Vroegindeweij, André Nieuwlaat, Marcel de Haan en Ron Droog. Deze zes spelers spelen een halve competitie waarna de winnaar van deze finalepoule zich de kampioen van noemen van dit seizoen.