Ruime overwinning op Maassluis

Maandagavond 8 april stond al enige weken als belangrijke datum op de agenda van het eerste team. Tot nu toe spelen we een wisselvallig seizoen, nog niet zeker van handhaving. De wedstrijd tegen Maassluis 1 is belangrijk voor lijfsbehoud. De vorige ronde heeft Maassluis een belangrijke overwinning behaald op Shah Mata 2, gelukkig pakten ook wij in die ronde een knappe overwinning op Charlois Europoort 1, daarmee staan we één machpunt boven Maassluis. Voor later op de avond meldt de weersverwachting onweer, hopelijk is dit geen verkeerd voorteken. We beginnen de wedstrijd met een achterstand, Martijn Vroegindeweij heeft vooruitgespeeld, maar trof de topscorer van onze opponent.
Ook Maassluis neemt de wedstrijd serieus. Bij het oplezen van de opstelling blijkt al dat ze in hun sterkste opstelling spelen. Wij spelen met Christiaan Noorland als invaller. Tijdens het oplezen van de opstelling blijkt er een foutje in ons “papiertje”. André Nieuwlaat staat vermeld op bord vijf en Marcel de Haan op bord zes terwijl teamleider Wouter Vroegindeweij dat vooraf andersom had gecommuniceerd. Gelukkig hebben beide schakers geen moeite met deze verandering.
Na ruim een uur spelen teken er zich wat verschillen af. André speelt sterk met zijn favoriete kleur en zet zijn tegenstander onder druk. Christiaan doet op bord zeven hetzelfde. Gerard van Ommeren komt op bord twee niet lekker uit zijn opening en moet veel tijd investeren. De andere stelling zijn nog in evenwicht.
De eerste beslissing valt bij Maarten Vroegindeweij, beide schakers missen wat kleine kansjes maar de stelling raakt nooit uit evenwicht, met remise als resultaat. Marcel bezorgt in de opening zijn tegenstander een lelijke dubbelpion, het lukt hem alleen niet daarvan te profiteren. Als zijn tegenstander het probleem van de dubbenpion opgelost heeft wordt ook daar tot remise besloten. André bouwt langzaam zijn stelling uit naar steeds meer materiaal voordeel. Uiteindelijk kan zijn tegenstander de stelling niet meer verdedigen en scoort André de gelijkmaker. Niet veel daarna scoort ook Christiaan een vol punt, een fout van zijn tegenstander wordt effectief afgestraft. Arno Luinenburg weet na een lange aanloop een pion te veroveren. Dit blijkt een start naar ook daar een mooie winst. Nadat Gerard zijn tegenstander een remise aanbod heeft afgeslagen probeer hij de stelling te forceren. Dit is koren op de molen voor Gerard, met ook weinig tijd op de klok pakt Gerard eerst voordeel en later de winst. Teamcaptain Wouter Vroegindeweij heeft op bord één de hele partij het initiatief, steeds meer voert hij de druk op. Pas in tijdnood zwicht zijn tegenstander en scoort Wouter het laatste punt. Met deze 6-2 overwinning speelt Moerkapelle zich zo goed als zeker veilig. Onderweg terug naar huis zien we de nodige lichtflitsen van het beloofde onweer. Het voelt als een beloning voor een mooie avond.