Monsteroverwinning Moerkapelle 1 bij start van het seizoen

Woensdag 21 september begon op een industrie- en kantorenterrein in Capelle a/d IJssel het seizoen tegen SO (Spangen Ommoord) Rotterdam 2. Volgt u het nog? Tegen Rotterdam West en Oost, maar dan in de buurgemeente. Hoe dan ook, ook was het voor enkele spelers van Moerkapelle lastig te vinden. Deels omdat navigatie ontbreekt en deels omdat enkele spelers slecht, niet of nauwelijks de zinvolle emails van hun teamleider lezen. Het is namelijk een nieuwe lokatie en een nieuwe avond. Gelukkig ging dat laatste niet mis en waren er om 20:20 uur 8 spelers ter plekke.Helaas moesten we tegen onze goede gewoonte in met twee invallers beginnen. We hebben nog wel geprobeerd vooruit te spelen, maar uiteindelijk was er één speler aan de laatste borden van SO Rotterdam bereid vooruit te spelen tegen een gelijkwaardige tegenstander. Die hadden we niet ter beschikking en dus werd het 8 tegen 8. Wat schetst onze verbazing bij aanvang, SO Rotterdam 2 treedt zeer verzwakt aan met maar liefst 7 invallers; voor de goede rekenaars dus met maar 1 basisspeler. Van tevoren werd ons al een overwinning toegedicht. Het gevaar is dat een aantal spelers het aan wedstrijdritme ontbreekt, voor twee van de onzen was het zelfs de eerste wedstrijd sinds een paar maanden.

Uiteindelijk werd het een grote overwinning maar stroef ging het hier en daar wel. Jesse van Elteren mocht tot zijn eigen verrassing (waarom stuur je eigenlijk van tevoren nog een opstelling rond) op bord 4 plaats nemen. Hij kreeg met zwart wat we vroeger de oerang oetang opening noemden, tegen. Hij liet een klein voordeeltje verzanden in een op de damevleugel dichtgeschoven stelling. Zijn tegenstander liet het niet tot een gevecht komen en gaf direct op nadat Jesse na een blunder met de dame schaak kon geven en een vol stuk kon buitmaken. Niet veel later verdubbelde Dick Bac op bord 1 soeverein de voorsprong. Hij was duidelijk te een maatje te groot voor zijn tegenstander: eerst werd een centrumpion buitgemaakt en niet veel later kwam daar een stuk bij.

Invaller Marcel de Haan moest op bord 8 in de denktank. Het was even puzzelen hoe hij zich kon ontwikkelen en koos voor een gedurfde lange rokade. Hij hield het echter droog en remise was een prima resultaat. Boudewijn Weijermars, onze andere invaller, met de witte stukken op 5 speelde (zijn tegenstander natuurlijk ook) een partij uit het boekje. Een mooie en gedoseerde koningsaanval leverde het volle punt op. Teamleider Wouter Vroegindeweij speelde op 2 tegen de enige basiskracht van de tegenstander. Met zwart kreeg hij al snel het initiatief. Hij won een belangrijke pion. Zijn tegenstander kon deze wel terug winnen, maar de stelling was dermate goed dat Wouter al snel opnieuw een pion kon buitmaken en daarmee gevaarlijke vrijpion kreeg. Wit kon promotie alleen met materiaalverlies voorkomen en zo waren de matchpunten binnen bij een ½-4½ tussenstand.

André Nieuwlaat beleefde met zwart een moeizame avond. Zijn voor hem bekende tegenstander (tot 2000 speelde André en aantal jaar bij SO Rotterdam, een toen nog florerende vereniging) had het initiatief en André moest een verzwakte c6 pion ‘keepen’. Een eerder remiseaanbod van André werd geweigerd, maar in het eindspel deed zijn tegenstander dat en André hoefde daar geen twee seconden over na te denken. Gerard speelde ondanks een enorm ratingoverwicht (meer dan 400 punten) een moeizame partij. Wel had hij steeds een licht (ruimte)voordeel, maar zijn tegenstander speelde goed en hield het lang vol. Uiteindelijk werd hij dan toch overmeesterd en zorgde Gerard met deze overwinning op 3 dat de eerste 5 borden alle wonnen. Tot slot Arno Luinenburg. Voor zijn doen speelde hij een gesloten partij en het was zoeken naar mogelijkheden. Lang was de stelling gelijkwaardig, maar in tijdnood wist hij een stuk te winnen. dat was hard nodig ook, gezien de pionnen overmacht op de damevleugel. Zijn tegenstander was echter dermate gedesillusioneerd dat Gerard snel met de h-pion kon oprukken. Resultaat een 1-7 overwinning/ tegen een tegenstander met een promotieklasseonwaardige opstelling. Relativering is dus op zijn plaats, maar anderzijds is het natuurlijk een prima start.

Eén gedachte over “Monsteroverwinning Moerkapelle 1 bij start van het seizoen

1. Leuk stuk en leuke uitslag! De opstelling had ik wel vanuit de eerste brief gelezen Wouter 🙂