Moerkapelle eervol ten onder tegen de komende kampioen Dordrecht

Dinsdag 5 maart, de avond waarop Ajax een superstunt uithaalde in Madrid waren er ook mensen aan het schaken. In de 8e ronde van de hoofdklasse toog Moerkapelle 1 naar Dordrecht om het daar op te nemen tegen het eerste RSB team van dezelfde naam. Leuke club, leuke gasten, lekker wat mensen waarvan een deel in de kroeg ook hartstochtelijk meeleefden met de prestaties van de hoofdstedelingen in Bernabéu. Door het verrassende verlies een dag eerder van de koploper Charlois Europoort had Dordrecht het vanwege een voordelig bordpuntenaantal in eigen hand. Moerkapelle was inmiddels gedegradeerd met 3 punten uit 7 wedstrijden. Dordrecht is een sterk team met een IM die elk snelschaaktoernooi in de omgeving pleegt te winnen, Mark Timmermans (2371) , dan twee rond de 2200 spelers, een bijna 2100 speler en vervolgens een aantal met een rating vrij hoog om de 1900 gevolgd door een 1800 speler. Kortom, andere koek dan wij, maar toch had ik een klein voorgevoel voor een stuntje.
Gerard van Ommeren, met wit op 3, gaf vooraf al aan dat hij woensdag vroeg uit de veren moest en op tijd weg zou gaan, indien mogelijk. Daar ben je natuurlijk zelf bij, maar dan heb je ook een tegenstander nodig die daaraan meewerkt. Dat bleek het geval, Rik de Wilde, ging akkoord met remise na wat ruilen na de opening. Daarna werd er lang gevochten tot aan de tijdnoodfase. Het werd in ieder geval geen walk-over. Sterker nog Moerkapelle kwam op voorsprong door Arno Luinenburg, die met zwart op het 6e bord een witte leeuw energiek bestreed. Via de koningsvleugel kwam hij binnen, won een kwaliteit en even later de partij. Hugo van Elteren speelde op bord 1 tegen Mark een interessante partij. Een pionoffer leverde een stelling met op het oog compensatie op. Toch kwam hij net tekort en was het weer gelijk. Daarnaast speelde Wouter een leuke partij. De stelling leek eerste gesloten, maar toen deze opengebroken werd was het hek van de dam. Wit kreeg een sterk paard op d6 en later een vrijpion. Wouter kon de boel net bij elkaar houden en het 3e remiseaanbod werd gehonoreerd. Ook André Nieuwlaat (5) speelde een prima remise. Hij kwam zelf een pionnetje voor in een ingewikkeld middenspel, maar moest deze later toch prijsgeven. Tussenstand 2½-2½. Zou het dan toch?
Nee, Maarten Vroegindeweij met zwart op 4 vergat een loper te ruilen in de opening, kwam minder te staan, maar hield het lang vol. In de slotfase werd hij toch van het bord geofferd. Zijn neef en invaller Martijn Vroegindeweij speelde op 8 met zwart weer een prima partij. Hij kwam door goed spel een pion voor, maar wel ten koste van lopers van ongelijke kleur. Hij weigerde een remiseaanbod, omdat hij de witte pionnenstelling slechter vond. Helaas verloor hij door een combinatie zijn extra pion en later ging zelfs de zekere remise verloren toen hij zijn loper moest geven om een pion van promoveren af te houden. De juiste houding (proberen te winnen) werd dit keer niet beloond en hij kreeg de deksel op zijn neus. Tot slot onze voorzitter Marcel de Haan die in de onderlinge zo goed in vorm is. Hij pakte de siciliaan aan zonder diepe kennis van deze variant, maar deed dat prima. Zijn tegenstander had tot dusverre een 100% score uit 6 partijen, maar Marcel hield hem gewoon op remise. Eindstand: 5-3. Het maakt voor ons niet uit, maar Dordrecht pakte de koppositie. Met opgeheven hoofd gingen we weer richting de ‘van Brienenoord’. We zullen deze wedstrijden volgend jaar in de eerste klasse zeker missen.