Viertal Moerkapelle geeft overwinning uit handen

Op maandag 4 maart toog het viertal voor de Zuidplas derby tegen het derde viertal van De IJssel.

De eerste beslissing viel in de partij van Arie Ymker. Na tegenovergestelde rokades werd de koningsstelling van zijn tegenstander onder druk gezet. Er werd een stuk buit gemaakt. In een duidelijk betere stelling dacht Arie de beslissing te forceren. Hij sloeg een stuk met zijn dame die echter teruggeslagen kon worden door een pion. Van een gewonnen stelling was er in één keer een verloren stelling. Arie vocht nog voor wat hij waard was maar er was geen redden meer aan waardoor hij moest opgeven. De stand werd gelijk door een overwinning van Henk Doornhein. Na een rustige opzet van de partij kwam hij een pion voor maar had wel een open koningsstelling. Dit potentieel gevaar werd opgelost door het ruilen van meerdere stukken zodat beiden nog een paard hadden en nogal wat pionnen: Henk had 7 pionnen en zijn tegenstander één minder. De pion voorsprong bleek een belangrijke: met deze pion kon hij promoveren. Zijn tegenstander had echter ook een gevaarlijke pion die kon oprukken tot de 7e rij. Daar werd hij tot staan gebracht en geslagen waarna Henk de partij met een dame voorsprong simpel kon uitspelen. Dirk Molenaar had in zijn partij langzamerhand een voordeel opgebouwd. Hij stond 2 pionnen voor terwijl zijn tegenstander met de rug tegen de muur stond. In een poging om de tegenstander nog verder vast te zetten overzag Dirk echter een val van zijn tegenstander: met zijn loper werd schaak gegeven. De dame stond ineens aangevallen, bleek ongedekt te staan en verdween van het bord waarna hij gelijk op kon geven. Om nog met een matchpunt naar huis te gaan moest Rik Wortman zijn partij winnen. Hij verkreeg voordeel doordat hij pion f7 kon buitmaken. Tevens zette hij zijn tegenstander onder flinke druk. Die bleef met kunst en vliegwerk overeind en vond telkens de juiste verdediging. Rik had een vrije centrumpion voorsprong maar deze werd door toren en dame aangevallen en bleek niet meer te redden. Wat restte was een stelling waarin beiden een toren hadden en aan weerskanten twee verbonden pionnen. Dit bleek niet meer te winnen waarna tot remise werd besloten. Hiermee kwam de uitslag op 2½-1½ in het voordeel van De IJssel. Een onnodige nederlaag.