Marcel de Haan verstevigt zijn koppositie

Op de vrijdagavond in de voorjaarsvakantie slechts 4 partijen. Maar het gaat niet om de kwantiteit, Er werd weer volop gestreden. Martijn Vroegindeweij is in blakende vorm. De teamleider van het tweede team dat na een zege op De IJssel 2 uit Moordrecht op kampioenskoers ligt, trad met wit aan tegen Ron Droog. Al snel maakte Ron een rekenfout, die Martijn twee pionnen opleverde en de stelling van Ron was hopeloos: opnieuw een overwinning voor Martijn die zich hiermee nog nadrukkelijker kandidaat stelt voor de finalegroep van 6 spelers die aan het eind van het seizoen zullen strijden om het kampioenschap. Het was goed te zien dat we op de eerste maart Jan Blok weer mochten verwelkomen. Na problemen met zicht was hij nu weer in staat af te reizen naar het schaaklokaal Tropica aan de Nassaustraat. Met wit trad hij aan tegen de nestor van de vereniging Henk Doornhein. Henk verdedigde zich bekwaam en bereikte een gelijke stelling. Toen hij echter op de koningsvleugel pionnen prijsgaf, werd het pleit toch beslecht in het voordeel van Jan. Daarnaast schaakten de (schaak)vrienden Remco de Zwart en Arie IJmker tegen elkaar. Dat zijn altijd spannende potten waarbij soms de één en soms de ander wint. Dit keer trok Remco aan het langste eind. Hij kwam met ruimtevoordeel uit de opening, maar raakte wel wat pionnen achter. Remco bleef wat druk houden en in het eindspel werd Arie verschalkt. Tot slot de topper van de avond. Koploper Marcel de Haan trad met de witte stuken aan tegen de clubkampioen Wouter Vroegindeweij. Marcel dreigt een beetje de angstgegner van Wouter te worden, want de enige verliespartij van Wouter dit seizoen was tegen Marcel. Als snel verlieten de spelers de gebaande wegen. Wouter liet zich verleiden tot een stukoffer dat echter te weinig opleverde. Hij probeerde de boel bij elkaar te houden, maar Marcel maakte het prachtig af. Geen revanche dus maar een bevestiging dat Marcel inderdaad een angstgegner is voor Wouter. Het leverde Marcel letterlijke een bierdouche op.

Stand aan kop: 1. Marcel de Haan 2. Wouter Vroegindeweij 3. Gerard van Ommeren 4. Martijn Vroegindeweij 5. André Nieuwlaat 6. Maarten Vroegindeweij