Moerkapelle 1 laat punten liggen

Moerkapelle heeft in Rotterdam op 28 november punten laten liggen tegen SO Rotterdam. In een spannende wedstrijd vielen teveel kwartjes de kant van de Rotterdammers op en werd het uiteindelijk 4,5-3,5 voor de thuisclub.

Het begin van de wedstrijd was curieus te noemen. Jesse van Elteren kwam tegen een openingskenner te zitten, die na enig nadenken de beste zetten deed in de opening. Jesse kwam zeer bedrukt te staan, stond verloren maar kreeg een remiseaanbod omdat zijn tegenstander onzeker was over zijn tijdsachterstand. Een remise dus. Ook zijn broer Hugo had enig geluk nadat zijn tegenstander verzuimde een kwaliteit te winnen wist Hugo bekwaam gelijkspel te houden en mocht ook een half punt noteren.

Na deze gelijkopgaande strijd volgde twee nullen. Nadat bij Arno Luinenburg razendsnel in aantal stukken was geruild kwam hij positioneel minder te staan. Zijn tegenstander drukte Arno steeds verder weg en met de tijdnood erbij werd het teveel. Het kantelpunt in negatieve zin volgde bij de wedstrijd van Dick Bac. Dick speelde een prima partij en trok ten strijde tegen de zwarte koning. Toen de rookwolken waren opgetrokken had Dick meerdere pionnen tegen een loper. Zijn tegenstander zag dit niet zitten en bood remise aan, iets dat Dick na enig nadenken afsloeg omdat hij een heel punt wilde binnenhalen. Maar helaas het mocht niet zo zijn: in een stelling waarin Dick de beste kansen had gaf hij een volle toren weg, de partij en zeer waarschijnlijk ook een goede nachtrust.

3-1 achter dus, maar Moerkapelle wist nog gelijk te komen, doordat Maarten Vroegindeweij een mooie partij speelde met wat tactische schermutselingen waarin Maarten twee pionnen voorbleef. Zijn tegenstander ging uiteindelijk door de vlag, maar ook op stelling stond Maarten gewonnen. Bij Andre Nieuwlaat was de strijd nog veel tactischer. Zijn tegenstander offerde waarschijnlijk dubieus een stuk, maar kreeg daar wel prima kansen voor. Andre zijn stelling zuchtte en steunde, maar uiteindelijk wist hij overeind te blijven en won mooi. Een goede partij.

3-3, maar op bord 2 ging Wouter Vroegindeweij de mist in. In een gelijkopgaande partij kreeg hij een paar trucs voor zijn kiezen en nadat zijn tegenstander een winstmogelijkheid had verzuimd werd de tweede kans aangenomen. Vervolgens zou alleen een winstpartij van Gerard van Ommeren nog tot gelijkspel leiden, alleen Gerard stond een pion achter in een moeilijk eindspel. In tijdnood wist Gerard uiteindelijk mooi remise te houden, alleen miste hij een winstmogelijkheid door met het paard een vork te geven. Dat soort dingen gebeuren in tijdnood natuurlijk…

Uiteindelijk een nipte nederlaag tegen het team met de hoogste rating. De spanning aan kop is weer helemaal terug!