Tweede team boekt belangrijke overwinning

Het tweede team heeft goede zaken gedaan in de strijd tegen degradatie. Op bezoek bij directe concurrent 3 Torens 2 werd een belangrijke 6½ – 1½ overwinning geboekt. Een grote overwinning, al zag het daar halverwege de avond zeker niet naar uit. Nog voordat we aan de wedstrijd begonnen stond er al een 1-0 voorsprong op de borden. Boudewijn Weijermars had in zijn vooruitgespeelde partij een overwinning behaald. Jan Blok zorgde al vrij snel voor een 2-0 voorsprong. Hoewel beide spelers ruim de tijd hadden voor hun partij, werd er geschaakt alsof beide spelers nog verplichtingen elders hadden. Jan deed dat beduidend beter dan zijn tegenstander. Hij won al vrij snel een stuk wat wel ten koste ging van een open koningstelling. Toen de dames geruild werden speelde Jan het vlot uit. Kevin Bakker speelde een nette remise tegen de op papier sterkste speler van de tegenpartij. Volgens de tegenstander kwam hier hiermee nog aardig weg. Hiermee kwam de stand op 2½ – ½ in het voordeel van Moerkapelle. Een blik op de borden van de resterende partijen leerde echter dat het nog lang niet gedaan was. Ron Droog stond een pion achter, Marcel de Haan kwam zelfs een kwaliteit en een pion achter en Dirk Molenaar kwam ook een pion achter in een mindere stelling zonder compensatie. Christiaan Noorland was volop in de aanval, maar het was zeker nog geen uitgemaakte zaak. Mart-Jan Luteyn speelde met de zwarte stukken en zette z’n tegenstander onder druk. Het kon dus nog alle kanten op in deze wedstrijd. Hierna ging het eigenlijk maar één kant op, namelijk de kant van Moerkapelle. Christiaan wist gebruik te maken van de ruimte in de stelling van z’n tegenstander en won meerdere pionnen en even later de partij. Marcel wist gebruik te maken van het passieve spel van z’n tegenstander en won de kwaliteit terug. Even later won hij nog meer ‘hout’ en won zelfs de partij. Een welkome overwinning waar we niet meer op gerekend hadden. Ron speelde keurig remise. Dirk stond ondertussen twee pionnen achter maar had wel controle over belangrijke velden zodat de pionnen van z’n tegenstander niet verder konden oprukken. Zijn tegenstander stond weliswaar beter maar had nog maar weinig tijd op de klok en bood remise aan wat dankbaar geaccepteerd werd. Mart-Jan was bezig met een enorme koningsaanval waar z’n tegenstander zich ternauwernood uit kon redden. Mart-Jan kwam in een eindspel terecht met twee pionnen voorsprong wat uiteindelijk winnend bleek. Hierdoor kwam de eindstand, weliswaar geflatteerd maar zeker niet minder welkom, op een 6½ – 1½ overwinning voor Moerkapelle en werd afstand genomen van de onderste plaats.