Moerkapelle 1 na thriller voorbij Erasmus 1

Dorpshuis Op Moer was op 9 december het decor voor een ware topwedstrijd in de promotieklasse van de RSB. Het zeker niet misselijke Erasmus 1 uit Rotterdam Hillegersberg, Schiebroek en omstreken kwam op bezoek. Beide teams dingen mee naar de topposities, alleen heeft Erasmus een naar eigen zeggen onnodige nederlaag geleden tegen een andere topper, SO Rotterdam 2. Moerkapelle staat nog op 100%. Er stond dus veel op het spel en bij een Moerkapelse overwinning ziet het er goed uit voor de koploper. Voor het eerst dit seizoen had Moerkapelle 1 geen invallers nodig, Erasmus moest het met één invaller doen. Jaap van Meerkerk speelde op bord 4.

Lange tijd leek het een redelijk gelijkopgaande strijd, hoewel Moerkapelle wel wat meer plusjes leek te hebben dan Erasmus. Topscorer André Nieuwlaat opende de score. Ditmaal met wit op bord 8, kreeg hij een sterke pion op f6 en een paard op e7.  Na een mooi slot bracht hij de buit binnen. Toch al behoorlijk richting het eind van de wedstrijd, zette teamcaptain Wouter Vroegindeweij op bord 4 Moerkapelle op 2-0. Langzaam bouwend aan een voordeeltje, kon hij na wat stukken- en dameruil profiteren van de passieve zwarte stelling. Zwart kon weinig doen en na pion en stukwinst, hield zwart het voor gezien.

Een goed begin is het halve werk zou je denken, maar inmiddels zag het er helemaal niet zo goed uit voor Moerkapelle. De speciale verslaggever van Erasmus verwachtte nog steeds een grote nederlaag voor zijn club, maar bij Moerkapelle werd toch getwijfeld. Wat slechtere stellingen en bijna op alle borden een tijdachterstand, iets dat in de tijdnoodfase zeker een rol kan gaan spelen. Gelukkig konden de gebroeders van Elteren gezamenlijk door remises de stand naar 3-1 tillen. Hugo moest tegen de kopman Pietrow (2129), die waarschijnlijk om tactische redenen op bord 2 was gezet. Al snel werden de dames geruild en er ontstond een evenwichtige stelling. Dat is wel een kolfje naar de hand van Hugo, maar de tijd baarde zorgen. Nadat zwart lang wikte en woog over een remiseaanbod, was het verschil in tijd ook niet zo groot meer. De stelling was ook gelijk, dus remise is het logische resultaat. Jesse kwam in een onothodoxe GrandPrix Siciliaan terecht.  Wit stelde zich niet echt actief op, maar wel degelijk. Misschien kwam Jesse ergens wel iets beter te staan, maar hij kwam er niet doorheen. Zijn tweede remiseaanbod werd geaccepteerd.

Wat al een beetje verwacht werd, gebeurde ook. Erasmus 1 kwam weer op gelijke hoogte. Boudewijn Weijermars had misschien wel de mooiste stelling halverwege de avond. Een prachtige aanval uit het boekje zo leek het en het punt werd al bijna geteld. Of hij nu een stuk verkeerde offerde of gewoon weggaf is een schaaktechnische discussie, maar het feit was dat er van die mooie aanval niets overbleef en met een stuk achter was het niet meer te redden. Onze verrassende kopman, Arian de Bruijne, verloor niet veel later. Hij stond naar eigen zeggen helemaal niet slecht met zwart en wilde meer. De tijd ging echter een rol spelen en hij moest sneller spelen. Dat kostte hem een pion en een ogenschijnlijk gevaarlijke aanvalsstelling voor wit. Arian gooide er nog twee pionnen tegenaan in de hoop een remisevariant te hebben, maar niets bleek minder waar. Hij werd er met drie vrijpionnen afgeschoven en zo was de stand plots 3-3.

Toen waren onze oude rotten, die al jaren in het eerste spelen, nog bezig. Gerard van Ommeren die nog niet echt in vorm is, op bord 5 en Dick Bac, die vorige week zijn juist wel goede vorm in de rapidcompetitie bevestigde, op bord 7. Grote tijdnood en inmiddels voor beide een kleine voorsprong op de klok. Een kolfje naar de hand van deze gerenommeerde snelschakers, zou je denken. Maar in zo’n partij is dat toch anders. Gerard speelde de hele avond al een wat moeizame partij. Niet dat hij slechter stond, maar het was voor beide spelers lastig manoevreren nadat de dames geruild waren. Echter in die tijdnood liet Gerard zich vreselijk verrassen. Een paard leek ingesloten. Helaas zag Gerard niet dat hij dat met een pionoffer nog kon redden, en gaf z’n paard. Daarna speelde hij wel sterk, door veel pionnen af te ruilen, in de hoop dat het zonder pionnen dan toch remise is. Hij deed het sterk, maar de tegenstander kreeg toch een gewonnen stelling. Die zag echter niet hoe en gaf toen met iets meer dan een minuut op de klok remise. Een enorme meevaller. Dan Dick Bac op bord 7.  Een spannende partij waar wit met de e- en f-pion gevaarlijk en sterk opkwam. Dick wist dat echter goed te neutraliseren en dat was zeker niet gemakkelijk. In tijdnood kwam hij steeds sterker opzetten en uiteindelijk werd de witte koning op f2 matgezet, waarbij veel zwarte stukken betrokken waren. Een gejuich steeg op, want dit was toch wel een miraculeuze ontknoping. Ook Dick bleef net als André Nieuwlaat zo op 100%, een knappe prestatie. En nog mooier een nipte en 4e overwinning was het resultaat: 4½-3½.  Zoals al eerder gezegd, vorig jaar zat alles in de KNSB tegen en nu valt het opnieuw onze kant op. Volgend jaar nieuwe kansen, te beginnen op 13 januari in Rotterdam Zuid tegen Charlois Europoort 4.