Geen revanche voor SO Rotterdam, Moerkapelle bekert door

De derde ronde (eerste vrijgeloot en in de tweede een moeizame zege op tweedeklasser Onesimus) was een uitwedstrijd tegen SO Rotterdam. Moerkapelle 1 speelt in de promotieklasse tegen zowel SO Rotterdam 2 en 3. Tegen de laatste werd in november 2011 stevig uitgehaald: 1-7.  De Rotterdammers spraken vooraf van revanche en zo hoort het.

Good old John van Baarle was niet van de partij en zo speelde SO Rotterdam met twee spelers uit het tweede (Frans Vreugdenhil op 3 en John Schell op 4) en twee spelers uit het derde (Marc Schroeder op 1 en Gerard Kastelein op 2). Overall had Moerkapelle een licht rating overwicht van gem. 15 punten. Kopman Jesse van Elteren had voor zichzelf zwart geloot. Hij speelde een moeizame partij. Hij werd behoorlijk ingesnoerd door een wit pionnenbataljon, leek zich soms te herstellen, maar moest toch als eerste buigen en zo kwamen we met 1-0 achter. Gerard van Ommeren bereikte op 3 met zwart ook al snel een remiseachtige stelling. Ondanks de 3 verbonden witte vrijpionnen tegenover pionnen op de d, f en h lijn van Gerard, wist hij het netjes remise te houden. Op bord 2 werd Wouter Vroegindeweij met wit geconfronteerd met een binnengedrongen toren. Dat leverde zwart pionwinst op, maar als gevolg daarvan kreeg hij wel een heftige aanval over zich heen. Wouter had daarin minimaal de pion moeten terugwinnen, maar verzuimde dat. Wel stond de zwarte koning op de tocht. In een lastig D+T+L en 4 resp 5 pionnen, had zwart wellicht naar een remise variant moeten afwikkelen. Wouter creëerde zoveel dreigingen dat hij via een combinatie twee pionnen won en bovendien dame en toren kon afruilen. Met twee vrijpionnen op de damevleugel moest dat winst opleveren. Het werd nog wel even spannend toen zwart toch een doorbraak op de koningsvleugel leek te forceren, maar met het offeren van de twee damevleugelpionnen kon Wouter dat weerleggen en een winnend eindspel bereiken. De stand was weer gelijk: 1½-1½.  Arian en zijn tegenstander hadden veel tijd in de opening geïnvesteerd. Arian kwam met een f5 opmars en leek iets prettiger te staan. Ergens daarna sloeg hij in onduidelijke stelling remise af. In uiterste tijdnood bij twee paarden voor zwart tegen de witte toren won hij een paard zodat het toren tegen paard werd. Zwart had nog wel wat meer pionnen. Arian speelde dat echter uitstekend uit, ontweek alle vorken en snoepte alle pionnen op alvorens hij de kwaliteit teruggaf om een winnende vrijpion te creëren. Zo won hij knap en werd tevens matchwinner. Een nipte en spannende overwinning op een avond waarop het beide kanten op kon. Opnieuw viel het goed voor ons. Edoch, SO Rotterdam krijgt nog een kans op revanche als zij met hun tweede dit voorjaar nog op bezoek komen in Moerkapelle: de topper in de promotieklasse die wel eens om het kampioenschap kan gaan. In de RSB beker gaat Moerkapelle echter verder.

Volgende ronde wacht thuis het sterke Messemaker (gem. 2046) met spelers die om de één of andere reden niet in het tweede zijn opgesteld en spelen, maar wel het bekerteam vormen. Om nog even in de lijn van de afgelopen dagen te blijven: dat belooft weer veel vuurwerk.