Ietwat geflatteerd verlies Moerkapelle 1 in Amsterdam

Na de promotie vorig jaar mocht Moerkapelle weer lekker op zaterdag in de landelijke competitie van de KNSB spelen. Dit seizoen een klasse die zich in het westen van het land uitstrekt van Zaanstad tot Bergen op Zoom. Eerst een uitwedstrijd tegen Boven IJ uit Amsterdam Noord. Dit team was vorig jaar gedegradeerd uit de tweede klasse. Een team dat gemiddeld ook 100 ratingpunten  beter is. Geen gemakkelijke opgave, maar we zullen toch dit soort wedstrijden moeten winnen of gelijkspelen om erin te blijven.

Het lastige is dat het wedstrijdritme nog niet echt in orde is, maar dat geld waarschijnlijk ook voor de tegenstander. Overall was het een spannende match en de beslissingen lieten lang op zich wachten. Helaas kwamen we op achterstand. Hugo van Elteren kwam op 3 met wit aanvankelijk goed uit de opening. Op een gegeven moment kon hij kiezen uit een eeuwig schaak variant door de tegenstander of een aanvalsoffer. Hij koos voor het laatste maar had iets over het hoofd gezien. Hij dacht een toren+stuk voor de dame te moeten geven, maar het werd een toren en twee stukken. Dat is teveel en hij moest opgeven. Het werd ook nog eens 2-0. Arian de Bruijne heeft de juiste vorm nog niet te pakken. In een rustige opening met zwart op bord 6, misrekende hij zich en moest ook het hoofd buigen. Tegen de tiijdnoodfase werden een aantal partijen snel achter elkaar beslist. Wouter Vroegindeweij met zwart op bord 4 en zijn tegenstander – die overig heel snel speelde – deden eigenlijk een wedstrijdje wie het meest wilde offeren. Eerst deed wit voor enige tijd een pion in de aanbieding, later gaf Wouter materiaal en dit alles voor de aanval. Het kan niet anders dan dat er wederzijds ook wel wat foutjes worden gemaakt en vaak is het zo dat degene die de laatste fout maakt verliest. Het verschil in materiaal  liep zelfs op tot een toren achterstand voor zwart. Maar gek genoeg had Wouter nog voldoende spel en won de toren terug. Uiteindelijk kon hij afwikkelen naar een pionneneindspel met een a-pion voor wit en een a en b pion voor Wouter. Bij de analyse leek het er toch sterk op dat het theoretisch remise moest zijn, maar wit kon achter het bord het juiste plan niet vinden: 2-1. Maarten Vroegindeweij maakte zijn rentree in het eerste en speelde met zwart op 8 een degelijke remise. De pionnenstelling was in het midden en op de koningsvleugel dichtgeschoven en zo was er voor beide partijen geen doorkomen. Het was niet de dag voor de familie van Elteren. Jesse kwam na een onnauwkeurigheid in de opening al snel in een moeilijke stelling terecht. Hij verweerde zich manhaftig, maar moest toch het punt aan de tegenstander laten.  Naast hem speelde Gerard van Ommeren op boord 1 tegen de verreweg sterkste tegenstander van Boven IJ. Maar Gerard is het seizoen juist wel in de juiste vorm begonnen. In stellingen die hem liggen wist hij zich te manouvreren en met lopers van ongelijke kleur is het niet zo erg als je een pionnetje minder hebt. Het was en bleef remise en zo stond het 4-2. Maar er was nog hoop. Zowel Dick Bac (op bord 5 met een pion meer) en André Nieuwlaat (op bord 7 met een kwaliteit voor) stonden beter. Maar helaas tussen beter staan en winnen zit nog wel een verschil. André kon er niet doorheen komen en Dick wist z’n pion voorsprong om te toveren tot een pion achterstand dat in een toreneindspel door zijn tegenstander bekwaam tot winst werd geleid. Tja, en dan is het toch nog een forse uitslag: 5½-2½.

Kortom het was weer heerlijk om op zaterdag te schaken en weer eens echt de tijd te hebben. Helaas was het resultaat minder. We moeten iets doen aan de scherpte en wie weet gaan we dan punten pakken.