Moerkapelle 1 kansloos onderuit tegen Santpoort

Zelden zal Moerkapelle 1 zo kansloos geweest zijn als op zaterdag 6 oktober tegen Santpoort in de tweede ronde van de 3e klasse E van de KNSB. Dat het geen makkelijke middag zou worden stond al van tevoren vast. Doordat Dick Bac vanwege heuglijke familieomstandigheden verstek moest laten gaan, viel Arno Luinenburg in op zijn plek.

De opstelling van de gasten was zeer verrassend. De 3 ratingsterksten speelden op de borden 5 (2188), bord 7 (IM Piet Peelen, 2360) en bord 8 (2229). Omdat Moerkapelle toch een vrij homogeen team heeft volgens Santpoort, vonden ze dat ze de boel wel wat door elkaar konden husselen. Zo moesten onze jongens aan die borden het tegen een enorm ratingoverwicht opnemen met als absolute uitschieter André Nieuwlaat op bord 7 met meer dan 450 ratingpunten verschil. Wat hier nu de lol van is, mag Joost weten, maar het is niet verboden, dus zo geschiedde.

Dan over de wedstrijd. De laatste vier borden leverden niet geheel onverwacht een nul op. Eervolle vermeldingen voor de witspelers. Arian de Bruijne kwam een kwaliteit tegen een pion voor, minimaal remise leek het resultaat, maar helaas kon hij de oprukkende pionnen niet stoppen. Ook Maarten Vroegindeweij speelde op bord 8 een puike partij en pas in de allerlaatste tijdnood (hij had nog 1 sec over) deed hij een mindere zet en moest helaas capituleren. Op de eerste 4 borden scoorden de gebroeders van Elteren een remise. Hugo mocht op bord 3 met zwart hier best tevreden over zijn. Hij kwam geen moment in de problemen en mocht het remiseaanbod van zijn tegenstander aannemen, want een spannende wedstrijd zou het toch niet worden. Jesse kwam op 4 een pionnetje achter en speelde dus niet helemaal lekker. Blijkbaar wel ingewikkeld genoeg en zijn tegenstander nam in tijdnood het al eerder gememoreerde remiseaanbod aan. Gerard van Ommeren kon de tot nu toe uitmuntende vorm op bord 1 geen vervolg geven. Hij kwam helemaal niet lekker uit de opening en ging een iets minder eindspel in. Daar dacht hij nog wel remisekansen te hebben, maar een blunder(tje) deed die hoop vervliegen. Naast hem verging het Wouter Vroegindeweij al niet veel beter. Hij kwam terecht in een variant die de zwartspeler veel beter kende. In een scherpe stelling kon zwart combineren en twee pionnen buitmaken. Het witte spel was direct kansloos en zo kwam de uiteindelijke 1-7 op het bord. Jammer dat Moerkapelle aan de topborden de op papier minder sterke  spelers (t.o.v. de laatste borden) niet wat beter partij heeft kunnen geven (op Hugo na dan).

Een zware nederlaag, waarbij het hier en daar niet meezat, maar Santpoort was klassen beter en scherper. Geen schande om van zo’n team te verliezen. Wel jammer dat we onze afscheidswedstrijd in Op Moer niet wat mooier hadden kunnen laten verlopen. Zodoende is Moerkapelle direct in zwaar weer beland, want concurrenten pakken wel punten. Helaas nog maar 1 overwinning in 16 partijen en een handvol remises. Werk aan de winkel. Ruggen rechten, koppen omhoog en volgende keer knallen als Charlois Europoort 3 op bezoek komt. Onze eerste wedstrijd in ons nieuwe gebouw Tropica. Laten we ons debuut daar dan maar wel een succesvol verloop geven!