Gelijkspel voor schakers viertal Moerkapelle

Afgelopen vrijdag speelde hier viertal van Moerkapelle alweer de op één na laatste wedstrijd van dit seizoen in de viertallencompetitie. Tegenstander was CSV uit Capelle a/d IJssel wat voor afgelopen vrijdag twee matchpunten minder had dan het viertal van Moerkapelle. Van te voren werd nog gedacht dat bij een overwinning een verdere stijging op de ranglijst zou kunnen plaatsvinden richting de subtop. Achteraf moet Moerkapelle misschien nog blij zijn met een puntendeling. Het begin zag er veelbelovend uit. Arie Ymker kreeg weliswaar snel een dubbelpion maar toog onverschrokken ten aanval. Dit leidde tot initiatiefrijk spel waarbij op een gegeven moment Arie de dame van de tegenstander kon winnen. Helaas overzag hij deze uitgelezen kans om de partij al vroegtijdig te beslissen. Nadat er wat stukken werden geruild kwam de tegenstander met een zeer sterk centrum terwijl Arie nog steeds een zwakke dubbelpion had. Toch wist Arie het tij te keren. In het toreneindspel speelde hij actiever en won een pion en later nog één. Nadat zijn tegenstander torenruil toeliet was het pleit beslecht in het voordeel van Arie en de winst een feit. Het tweede punt werd op miraculeuze wijze binnengehaald door Henk Doornhein. In een partij met tegengestelde rokades weet je wat er gebeurt: allebei nemen de koningstelling van de ander onder vuur. De aanval van Henk zijn tegenstander zag er gevaarlijker uit. Henk had wel een mooie mataanval in gedachten maar kwam van een koude kermis thuis door het verlies van een loper. Met alle druk op de koningstelling van Henk moest met een nederlaag rekening worden gehouden. Dat moet je dus niet te snel denken bij Henk! Ook in deze partij wist hij toch weer behoorlijk wat valstrikken te vlechten en materiaal terug te winnen. Toen de tegenstander nog een onnauwkeurigheid beging waren de rollen omgedraaid. In een overduidelijk betere stelling won Henk al snel een paar pionnen, sloot de koning van zijn tegenstander af met zijn toren en kon gaan lopen met een paar vrijpionnen. Dat liet de tegenstander van Henk niet gebeuren en gaf er de brui aan waarna het tweede punt binnen was. Een tussenstand van 2-0 met nog twee partijen te gaan: de overwinning lag binnen handbereik. Dirk Molenaar had te maken met een penning op zijn dame die later in de partij nog een grote rol zou spelen. Hij kon niet veel doen door deze dreiging. Nadat er op een gegeven moment een belangrijke pion sneuvelde, stortte de stelling van Dirk in en kon hij het punt aan de tegenstander laten. Nog één partij te gaan: die van Martijn Vroegindeweij. Met de zwarte stukken had hij een pion die al in het middenspel ver in de stelling van de tegenstander kwam. Dat bleek echter een verzwakking te zijn. Martijn accepteerde deze pionnenachterstand niet maar had hele andere plannen. Met een loperoffer trachtte hij het tij te keren. Dat viel niet mee, zijn tegenstander speelde nauwkeurig en wist het voordeel uit te breiden zodat hij een toren voorsprong had. Duidelijk gewonnen zou je zeggen. Toch kostte het nogal wat moeite waardoor er nog hoop op een overwinning was van Moerkapelle. Vergeefs: de tegenstander van Martijn kon uiteindelijk toch de partij winnen waarna er een uitslag van 2-2 op de borden kwam.