Finalegroep ronde 4: Jesse van Elteren vaster op eerste plek

Zonder zelf te spelen is Jesse van Elteren dichter gekomen bij het kampioenschap van de interne competitie.  Jesse staat met 3 overwinningen soeverein bovenaan. Geen van de andere spelers heeft het nog in eigen hand. Een belangrijke concurrent was Gerard van Ommeren. Na een nederlaag in de eerste ronde zou hij in een nog te spelen wedstrijd tegen  Jesse weer op gelijke hoogte kunnen komen en door zijn eerste plaats in de voorronde zou dat beslissend zijn.

Eerst moest Gerard het echter opnemen opnemen tegen Hugo van Elteren. Dat werd een spannende partij op het scherpst van de snede. Na een solide opening, kreeg Gerard het spel. Hij won een pionnetje, maar de stelling was heel moeilijk. Na de tijdnood (waarbij Hugo 5 zetten in 1 minuut moest doen) kon Hugo groot voordeel bereiken, maar hij speelde wat anders, bleef compensatie houden en  kon afwikkelen naar een remise eindspel. Beiden kwamen in een knotsgek eindspel terecht, waarin Hugo mat in 2 miste. Met nog 20 seconden op de klok gaf Hugo nog bijna de remise uit handen en hier miste Gerard de winst. Nadat de rookwolken waren opgetrokken hadden we allebei een toren en een koning, met als resultaat een puntendeling.

In een andere partij troffen Arno Luinenburg en Wouter Vroegindeweij elkaar. In een scherpe stelling met de pionnen op h2, g3, f4 en e5 forceerde Arno openingen via eerst f5 en later e6. Wouter verdedigde solide. Na een Pg5 die Wouter niet met h6 kon slaan maar wel met de loper kon Wouter een pionnetje snoepen. Dameruil daarna was onvermijdelijk voor Arno. Na een voor Arno mislukte combinatie kon Wouter loper en paard voor toren + pion ruilen. Ondanks een vrijpion op e6 (die stond er nog steeds) konden de twee paarden en toren van Wouter de boel dichthouden en geleidelijk 2 pionnetjes snoepen. Toen één van de twee toren van Arno ook nog ingesloten raakte, kon Wouter een vork forceren waarna Arno opgaf.

Stand na 4 ronden (met nog twee partijen in te halen)

1. Jesse van Elteren                3 (uit 3)
  2. Wouter Vroegindeweij         2½
  3. Hugo van Elteren                2
  4. Gerard van Ommeren         1½ (uit 3)
  5. Boudewijn Weijermars        1 (uit 3)
  6. Arno Luinenburg                 0 (uit 3)

Resterend programma:

Inhalen eerdere ronden:

• Boudewijn Weijermars – Jesse van Elteren
  • Arno Luinenburg – Gerard van Ommeren

Laatste ronde:

• Gerard van Ommeren – Jesse van Elteren
  • Hugo van Elteren – Arno Luinenburg
  • Wouter Vroegindeweij – Boudewijn Weijermars

Bij gelijk eindigen is de positie in de voorronde doorslaggevend.