Eerste team haakt aan in strijd om kampioenschap

Ons eerste team heeft een belangrijke overwinning behaald in de Promotieklasse. Afgelopen twee ronden waren er twee grote tegenvallers, gelijkspel en verlies, waardoor de kampioenschapsaspiraties in de kast konden. Afgelopen vrijdag stond een wedstrijd tegen het sterke tweede team van Spijkenisse op het programma. Spijkenisse had slechts één keer gelijk gespeeld en de rest gewonnen. Bij winst zou Spijkenisse ongedeeld de ranglijst aanvoeren. Na een mooie schaakavond won Moerkapelle met 5-3. Hoewel we daarmee voorlopig nog niet veel verder reiken dan de zesde plaats, doen we nog steeds mee in de strijd, omdat de eerste zes plaatsen gevuld worden met twee teams met acht punten en vier teams met zeven punten. Het blijft dus behoorlijk spannend in de Promotieklasse.

De wedstrijd begon goed voor Moerkapelle omdat we voor het eerst dit seizoen in onze basis opstelling speelden. Na een uur spelen staat Wouter op bord één lekker tegen Ricardo Klepke, met de zwarte stukken heeft hij het initiatief overgenomen, de stelling is verder in evenwicht. Op bord twee heeft Jesse een stuk geofferd voor tegen twee pionnen, maar aan het einde van de opening lijkt zijn tegenstander Rick van der Pluijm een de aanval afgewend te hebben, terwijl het materieel nadeel blijft. Broer Hugo speelt aan bord drie een soepele opening tegen Ruud van der Beek, in het begin van het middenspel is hij alleen minder scherp en moet het initiatief laten. Op bord vier speelt Gerard zijn vertrouwde opening, maar zijn tegenstander Daniel Zevenhuizen voelt zich blijkbaar ook vertrouwd met de opening, want met de zwarte stukken weet die de druk richting Gerard op te voeren. Maarten is aan bord vijf snel uit de theorie tegen Paul de Freytas, die tot nu een sterk seizoen speelt, aan het einde van de opening staat Maarten erg lekker. Naast hem speel Dick aan bord zes tegen Selman Ercan, Dick speelt zijn vertrouwde opening en vrij snel krijgt hij een stelling waarin hij een aanval kan lanceren op de koningstelling van tegenstander. André lijkt aan bord zeven het voorbeeld van Dick te volgen, tegen Serge Deceuninck heeft hij via een open b-lijk ook druk op koningstelling van Serge. Aan bord acht speelt Arno sterk, de aanval van Arno op damevleugel is een stuk daadkrachtiger dan de aanval door zijn tegenstander Rob Kalkman op de koningsvleugel. Door dubbele dreigingen weet Arno ondekbaar mat op het bord te krijgen. Door deze overwinning geeft Arno onze spelers een extra motivatie om door te strijden.

Zoals zo vaak, als Dick kan aanvallen, is hij op zijn sterkst. Alle stukken worden in stelling gebracht, terwijl zijn tegenstander op een kleine ruimte zijn verdediging moet organiseren. Als de druk te hoog wordt breekt de verdediging en mag Dick een mooie overwinning noteren. Nadat Maarten een paar kans op beter spel laat liggen, lijkt hij zich te vergalopperen door een verkeerde pionnen opstelling, gelukkig blijft de stelling toch in evenwicht en wordt remise besloten. Gerard heeft materiaal moeten geven, maar zijn twee lichte stukken geven hem voldoende compensatie en met enige moeite weet hij een remise te noteren. Wouter heeft een dame tegen twee torens, altijd lastig om te spelen, misschien heeft hij de betere kansen maar als zijn tegenstander remise aanbiedt, accepteert Wouter dit, ook kijkend naar de resterende tijd op de klok. Hugo speelt een partij met veranderende spelbeelden, na een goede opening is zijn tegenstander duidelijk beter komen te staan, maar als deze het remise aanbod van Hugo afslaat, volgen een paar mindere zetten, waardoor Hugo ineens een dreiging via een pion krijgt. Dit is beslissend, via deze winst wordt ook de team overwinning veilig gesteld. André heeft zijn voordeel helemaal laten lopen, zelf zo erg dat hij duidelijk minder is komen te staan. In het eindspel is André net iets handiger en weet de stelling gelijk te trekken, misschien zelfs beter. Remise wordt besloten. Bij Jesse wordt het een tijdnooddrama. Met een stuk minder blijft Jesse ‘rommel’ kansen houden en dit lijkt te werken als hij kan afronden naar een stelling waarin zijn tegenstander met een paard en loper mat moet zetten. Normaal al lastig, maar helemaal als je dit moet doen met minder dan een minuut op de klok. Koelbloedig weer Rick dit echter te doen, wat hem een applaus oplevert.

Na de twee mindere wedstrijden was vechtlust nodig. Gelukkig hebben de spelers van Moerkapelle dat ook kunnen brengen. Aan alle borden zijn we er vol voor gegaan, met een mooi resultaat. We doen nog mee, al hebben we het niet meer in eigen hand en volgen er nog een paar zware wedstrijden. Om te beginnen maandag 27 januari in Gouda tegen het sterke Messemaker.

Eén gedachte over “Eerste team haakt aan in strijd om kampioenschap