Moerkapelle 1 speelt gelijk in Gouda

Maandag 27 Januari jl. speelde Moerkapelle 1 de belangrijke competitie wedstrijd bij Messemaker. In deze knotsgekke promotieklasse kunnen de eerste 6 ploegen allen nog promoveren of degraderen. Helaas is het doek al gevallen voor Dordrecht 2 en Sliedrecht 2. Bij aanvang was het team van Messemaker de koploper met 8 matchpunten. Moerkapelle stond toen op plaats 6 met 7 matchpunen. Dit geeft gelijk aan hoe spannend het dit seizoen is en dat er nog van alles kan gebeuren. Dan naar de wedstrijd. Rond 22:30u opende Kevin Bakker de score door remise te spelen tegen de op papier sterkere Kees Brinkers. Kevin kwam licht onder druk te staan maar door scherpe verdedigingszetten en veel rust wist hij een pionneneindspel te forceren waar geen doorkomen meer aan was. Niet veel later moest Wouter Vroegindeweij zijn meerdere erkennen in Eduard van Dijk en was de eerste achterstand een feit. Maarten Vroegindeweij speelde met wit tegen Wouter Schonwetter. Het werd een terughoudende partij waarin beide partijen wel tevreden leken te zijn met remise. Uiteindelijk werd hier toe ook besloten. Met een achterstand van 2-1 en mindere stellingen op de andere borden leek het een zware avond te worden. Gerard van Ommeren kwam in een pionneneindspel te staan waar ook remise het maximaal haalbare was en niet veel later verloor Jesse van Elteren zijn partij tegen Arjan Hennink. Maar!!! Waar de nood het hoogst is, is redding nabij. De laatste drie borden kregen blijkbaar lucht van de achterstand en gingen er nog even lekker voor zitten. Hugo van Elteren offerde in zijn partij al vroeg een stuk tegen een hoop compensatie. Zijn tegenstander Remco Hylkema probeerde het allerbeste uit zijn stelling te halen. Met een lichte tijdnood klapte Hugo er een paar sublieme zetten uit waar Remco uiteindelijk geen antwoord op had. Op bord 4 speelde Dick Bac met wit tegen Arjan van der Leij. Makkelijk was het allerminst maar met de klok weet Dick wel raad en kon een belangrijk punt bijschrijven. De stand was inmiddels 3,5-3,5 en Arno Luinenburg leek in een oogaanschijnlijk gewonnen eindspel tegen Wim Hennink de beslissing te gaan maken. Echter Liet Wim de kaas niet van zijn brood eten en bleef maar dreigen bij Arno. Hierdoor moest Arno zo diep in de danktank gaan zodat het hem te veel tijd kostte om de winnende zetten te vinden. Uiteindelijk werd tot remise besloten. Met een uitslag van 4-4 tegen het op papier sterkere Messemaker mochten we tevreden zijn al had er in de praktijk misschien wel meer ingezeten. Dit maakt, dat de promotieklasse dit jaar spannender is dan ooit en dat niets zeker is tot de laatste partijen zijn afgelopen. Met nog 3 speelronden te gaan kan er nog van alles gebeuren. Komt dat zien!!!

Eén gedachte over “Moerkapelle 1 speelt gelijk in Gouda