Belangrijke winst tweede team

Afgelopen vrijdag was het een belangrijke wedstrijd voor het tweede team van Moerkapelle; bij winst tegen deze mededegradatiekandidaat waren we waarschijnlijk veilig en bij verlies was er aan het seizoen weinig eer meer te behalen. Gelukkig konden we in de sterkste opstelling spelen, waar de tegenstanders uit Rotterdam één invaller hadden. Om half tien waren de eerste twee partijen klaar: Kevin Bakker had op bord 6 remise aangeboden en beide spelers hadden niet zo veel zin meer in het eindspel met ongelijke lopers. Ondertussen had Mart Jan Luteyn op bord 4 gewonnen: na een rare zetverwisseling in de opening moest hij accuraat verdedigen om de stelling gesloten te houden, maar na een foutief offer van de tegenstander was de counteraanval winnend. Een uurtje later kon Boudewijn Weijermars door een mooi schijnoffer ook een puntje bijschrijven, dus 2,5 – 0,5. Toch was het nog best spannend. Christiaan Noorland had wat minder tijd op bord 2, Jan Blok had een kwaliteit minder op bord 5 en ook Dirk Molenaar leek een stuk te gaan verliezen. Daartegenover stond wel dat Marcel de Haan een pion voorstond in een niet al te gecompliceerd eindspel. Rond een uur of 11 ging zijn tegenstander door zijn vlag en bijna tegelijkertijd kon ook Hans Geerling op het achtste bord een winnende aanval beginnen, nadat hij een kwaliteit voorkwam en een goede vrijpion kreeg. We hadden de wedstrijd dus al gewonnen, maar de bordpunten konden nog weleens enorm belangrijk zijn. Christiaan wist in tijdnood te tegenstander te verleiden om snel mee te gaan spelen en dat ging (natuurlijk?!) fout: de tussenstand was toen 5,5 – 1,5, want Jan had het hopeloze van zijn stelling ingezien. Iedereen verzamelde zich rond het bord van Dirk, waar beide schakers, volledig onbewust van de stand, nog enorm gemotiveerd een moeilijk eindspel afwerkten. De tegenstander vroeg de stand aan zijn teamleider, en toen bleek dat de match eigenlijk al gespeeld was, bood hij remise aan, wat Dirk toch een beetje opgelucht aannam. Een klinkende overwinning dus, waar de winsten aan de eerste vier borden doorslaggevend waren. Er zijn nu nog twee wedstrijden dit seizoen en daar moeten we vooral bordpunten in sprokkelen om zeker niet te degraderen.