Viertal wint van koploper

Met twee nederlagen in de eerste twee ronden is het viertal van Moerkapelle niet lekker gestart in de viertallencompetitie. En dan komt ook eens de koploper van dat moment (Spijkenisse) op bezoek….

Spijkenisse had op dat moment drie matchpunten uit twee wedstrijden en stond er dus aanmerkelijk beter voor in de competitie dan het viertal van Moerkapelle. Van het flinke verschil in de ranglijst was in de wedstrijd echter niet zoveel te merken. Rik Wortman had een makkelijke avond. In de opening van zijn tegenstander waren een paar gaten waar Rik dankbaar gebruik van maakte. Diverse stukken kregen zo een mooi veld. De stukken van zijn tegenstander hadden hierdoor weinig bewegingsvrijheid. Dat leidde zelfs tot verlies van de dame tegen een paard. Met zo’n grote materiele voorsprong kon Rik de partij rustig uitspelen en het eerste punt bijschrijven. Hans Geerling had het lastiger. Na het ruilen van de dames en wat stukken resteerde een stelling waarin beiden nog een loper en twee torens hadden. Door een fout van zijn tegenstander kon Hans plotseling mat in één geven en was de tweede winstpartij een feit. Henk Doornhein werd opgezadeld met twee keer een dubbelpion. Hij had wel de beschikking over een open lijn wat hem het initiatief bood. Het paard van Henk kreeg een sterk veld in handen. Hij won de dame van zijn tegenstander door een paardvork waarmee de partij gelijk over was Henk de partij won. Als laatste was Dirk Molenaar nog bezig. In een toreneindspel werden de torens geruild wat goed uitpakte voor Dirk. Wat resteerde was een stelling waarin beide spelers vijf pionnen hadden. Na het afruilen van een paar pionnen kwam Dirk in het voordeel doordat zijn tegenstander met zijn koning in zetdwang kwam. Dirk won hierdoor een pion en kon kort hierna de felicitaties van zijn tegenstander in ontvangst nemen. De eindstand kwam hierdoor op 4-0 voor Moerkapelle.

In de Onderlinge Competitie waren er de volgende partijen: Gerard van Ommeren – Christiaan Noorland ½-½; Remco de Zwart – Marcel de Haan 1-0; André Nieuwlaat – Maarten Vroegindeweij ½-½; Jan Blok – Ron Droog 0-1

De stand aan kop van de ranglijst: 1. Wouter Vroegindeweij 2. Martijn Vroegindeweij 3. Maarten Vroegindeweij 4. Remco de Zwart 5. André Nieuwlaat 6. Gerard van Ommeren

Eén gedachte over “Viertal wint van koploper