Viertal sluit seizoen af met winst tegen De IJssel

Het viertal van Moerkapelle moest de laatste wedstrijd van het seizoen aantreden in Moordrecht tegen De IJssel. Er was nog een theoretische kans dat De IJssel kampioen zou worden. Dan moesten zij wel winnen en de twee verenigingen die hoger stonden dan zij, zouden hun wedstrijd moeten verliezen. Remco de Zwart speelde met de witte stukken een Damegambiet wat door de tegenstander werd aangenomen. Hij zette vervolgens flink druk op de koningsstelling waarbij de tegenstander met een zwakke pion op e6 bleef zitten. Deze pion sneuvelde waarna Remco met een winnende aanval de koning van zijn tegenstander mat zette en zo voor de eerste beslissing zorgde. Deze opsteker werd gevolgd door een remise van Henk Doornhein. Hij kreeg een koningsgambiet voor zijn kiezen waarbij de f-pion van zijn tegenstander verrassend werd doorgeschoven naar f5 in plaats van de afruil van de e-pion. De verwachte stormloop op de koningsstelling van Henk bleef uit waarna tot remise werd besloten. Kort hierna kwam ook Dirk Molenaar remise overeen. Zijn koning kwam wat onder druk door het niet rokeren terwijl de tegenstander dit wel deed en een toren op e8 zette. Met nauwkeurig spel wist Dirk mogelijke dreigingen te neutraliseren waarmee de dreiging verdween. Als laatste was Hans Geerling nog bezig. Terwijl zijn teamgenoten zich tegoed deden aan de heerlijke hapjes ging Hans er nog eens goed voor zitten. Nadat de partij rustig was opgezet stond kort daarna het bord in brand met regelrechte wildwest taferelen. Hans speelde z’n e-pion van e6 naar e5. Op het eerste oog verzwakte hij hiermee deze pion. Maar Hans had goed gezien dat hij hiermee een mooi steunpunt voor zijn paard creëerde en tegelijkertijd de loper van zijn tegenstander isoleerde. Via de ontstane ruimte won Hans na een combinatie een kwaliteit. Na torenruil hadden beiden nog een paard terwijl Hans een sterke toren had tegen de geïsoleerde loper. Met de sterke toren kon Hans op pionnenjacht. In deze gewonnen stelling kreeg hij de felicitaties van zijn tegenstander waarmee we dus met een 3-1 overwinning naar huis konden gaan.

Eén gedachte over “Viertal sluit seizoen af met winst tegen De IJssel

1. Mooie afsluiting. Meest bijzondere is toch wel dat Hans als laatste klaar was 😉