Wouter Vroegindeweij overtuigend clubkampioen

Vrijdag 12 mei 2017. De eerste 6 schakers die bovenaan eindigden spelen sinds enkele weken een enkelrondige zeskamp om het clubkampioenschap. Hierbij had Wouter Vroegindeweij 3 uit 3. In de vierde en voorlaatste ronde moest hij tegen Gerard van Ommeren die met zwart de partij ongebruikelijk opzette. De witspeler speelde het goed en kreeg licht voordeel. Na 2 uur spelen bood hij tactisch remise aan.

Na enig nadenken accepteerde Van Ommeren het aanbod en was Vroegindeweij met 3½ uit 4 niet meer in te halen. De overige 2 partijen in de zeskamp waren nog spannender. Maarten Vroegindeweij kreeg voordeel in een soort Maroczy-variant van het Siciliaans. Hij won een pion maar met de zware stukken (torens en dames) was het lastig en het werd remise. De nog puntloze Mart Jan Luteijn won met zwart verrassend van Hugo van Elteren. Na een Leeuw-opening die bij schaakvereniging Sliedrecht een opleving maakte, speelde wit scherp tegen maar de zwartspeler kende de theorie goed en won in het middenspel materiaal en de partij. Wouter Vroegindeweij heeft 3½ uit 4 gevolgd door Maarten Vroegindeweij en Hugo van Elteren met 2 uit 4. Andre Nieuwlaat is uitgespeeld met 2 uit 5. Tot slot heeft Gerard van Ommeren 1½ uit 3. Theoretisch kan hij gelijk eindigen met Wouter Vroegindeweij, maar die is dan zowiezo kampioen omdat hij in de “voorronden” een beter resultaat had behaald.

In de onderlinge competitie werd er ook spannend gespeeld. Henk Doornhein verloor een stuk tegen Arie Ymker en verloor. Dick Bac speelde remise tegen de steeds sterker wordende Hans Geerling. Die verloor een kwaliteit maar hield zich desondanks goed overeind. Kevin Bakker won met zwart vrij snel van Remco de Zwart, die na een truc materiaal verloor. Arno Luinenburg won van Martijn Vroegindeweij na een theoretische drakenvariant van het Siciliaans. Deze competitie heet the best of the rest en gaat nu tussen Dick Bac, Martijn Vroegindeweij, Marcel de Haan en Arno Luinenburg.