Valse start Moerkapelle 1 in KNSB

Zaterdag 25 september de eerste thuiswedstrijd tegenLandau Axel uit Zeeuws Vlaanderen. Veel teams uit deze regio hebben ook een aantal Belgen in de gelederen, zo ook deze keer: in totaal 4 van de 8. Moerkapelle miste alleen Maarten Vroegindeweij en in zijn plaats speelde Arno Luinenburg.

Boudewijn Weijermars kon het gebrek aan wedstrijdritme goed maskeren en maakte het eerste punt. Zijn tegenstander vergaloppeerde zich volledig in een combinatie en zo stond Moerkapelle snel voor. Niet veel later zorgde Hugo van Elteren, eveneens met wit, voor naar wat later zou blijken de enige remise van de dag. Alles werd afgeruild tot de dames toe en daardoor zat er weinig muziek meer in de stelling. Broer Jesse, herstellende van een jetlag, had een mindere middag. Hij verrekende zich en een aantal belangrijke pionnen werd opgesnoept. Ook de koning stond niet bepaald veilig en hij werd vakkundig aan de kant gezet. Daarna echter twee overwinningen: debutant Arian de Bruijne speelde een puike thematische aanvalspartij. Hij nam er goed de tijd voor en rekende het prima uit. Ook invaller Arno Luinenburg tekende een vol punt aanen revancheerde zich zo voor een nederlaag in het tweede de avond ervoor. Snel koos zijn tegenstander voor eenkoningszet en zo kon er niet meer gerokeerd worden. Hij kwam daardoor watgedrongen te staan. Arno bouwde druk op en won materiaal en even later departij: 3½-1½. Nog drie zwart  partijen bezig. Gerard van Ommeren had het zwaar op bord 1, maar dat zal wel vaker het geval zijn. In tijdnood moest hij uiteindelijk zijn meerdere erkennen nadat enkele keren een remise-aanbod geweigerd was. De partij Dick Bac, dit keer op 7, kende een bekendeopzet met lich iniatief voorwit. Helaass konDick het niet bolwerken en verloor. Teamleider Wouter Vroegindeweij was zo het langst bezig. Wit had zich niet echt ambitieus opgesteld, maar kende wel een stabiele stelling. Zwart had licht hetiniatief, maar overzag een onnodig en eenvoudig pionverlies dat tot overmaat van ramp zelfs 3 pionnen kostte. Ook de stelling was plots erg lastig. Wouter probeerde het z’n tegenstander nog wel lastig te maken, maar die maakte uiteindelijk geen fout en zo was de nederlaag een feit. Iets waar het eerder de middag niet naar uit zag. Maar dat is schaken.

Het was een sportieve wedstrijd met een sympathieke tegenstander. Verder viel op dat de witspelers 7½ uit 8 scoorden. Voor Moerkapelle een slechte start in een seizoen waar we het nog zwaar genoeg gaan krijgen. Waar vorig jaar wedstrijden uiteindelijk vaak de goede kant op vielen gebeurde dat nu eens niet. Volgende keer revanche.