Schaakwedstrijden 17 mei 2019

Schaakwedstrijden sv Moerkapelle vrijdag 17 mei.

Het is ongekend spannend in de finalepoule. Alle zes de deelnemers verspelen punten tegen elkaar. Wel had Maarten Vroegindeweij aan het begin van de avond de beste papieren om zijn koppositie met 2,5 uit 3 te behouden tegen Martijn Vroegindeweij. Martijn had tot dat moment slechts een half punt uit 3 partijen. Beide spelers houden van aanvallend spel en Martijn had zich goed voorbereid. Na wisselende kansen bleek een mataanval van Martijn niet af te wenden waardoor Maarten noodgedwongen moest opgeven. Kansen dus voor Wouter Vroegindeweij om de koppositie over te nemen. In een rustig opgezette partij tegen Marcel de Haan. Marcel moest vrij vroeg een pion geven en deze materiële voorsprong was voor Wouter voldoende om de partij in zijn voordeel te beslechten. De partij tussen André Nieuwlaat en Ron Droog werd uitgesteld.
De koppositie in de finalepoule is nu als volgt: Wouter Vroegindeweij gaat aan de leiding met 3 punten uit 4 partijen, gevolgd door broer Maarten met 2,5 uit 4.

In de achtervolgersgroep werden ook 2 partijen gespeeld. Arie Ymker nam het met de witte stukken op tegen Hans Geerling. Hans ging vanaf het begin vol in de aanval op de koningsvleugel en dat leverde hem 2 volle pionnen op. Wel had Hans zijn rokade lang uitgesteld waardoor alle zeilen bijgezet moesten worden om deze voorsprong te behouden. Uiteindelijk moest Arie de partij gewonnen geven. Remco de Zwart speelde een partij vol verrassingen tegen Jan Blok. Jan kon de meeste verrassingen het hoofd bieden maar ging uiteindelijk kopje onder.