Viertal nipt onderuit

Gisteren stond de laatste wedstrijd van het seizoen op de agenda voor het viertal. Tegenstander was Spijkenisse wat op bezoek kwam in Moerkapelle. Voor het team van Moerkapelle stond er niets meer op het programma, Spijkenisse had nog kans om kampioen te worden en waren er dus aangelegen om de punten mee te nemen naar Spijkenisse.

De partij van Jan Blok was een gelijk opgaande en spannende partij. Het evenwicht werd nergens verbroken met als remise tot logisch resultaat. Minder goed verging het Henk Doornhein. Hij kwam kwaliteit achter wat later een toren werd. Terwijl beiden nog een handvol pionnen hadden en zijn tegenstander nog een toren was het een ongelijke strijd en moest Henk opgeven. Ook (invaller) Remco de Zwart moest het onderspit delven. Hij stond 2 pionnen achter in een open koningsstelling. Toen de tegenstander de torens verdubbelde op de open lijn, was er geen houden aan en moest ook Remco opgeven. De eer werd gered door Rik Wortman. Zijn tegenstander deed een minder goede zet waarmee hij z’n eigen koningsstelling verzwakte doordat de g-pion verloren ging. Er werd vervolgens wel door middel van een dame en toren op de open g-lijn druk uitgeoefend op de koning van Rik. Die pareerde de dreiging, nam vervolgens het initiatief en speelde de partij mooi uit. De uitslag kwam hiermee op 1½-2½ in het voordeel van Spijkenisse. Die bleken hiermee geen kampioen geworden te zijn.

In de Onderlinge Competitie was er één wedstrijd. Hans Geerling deed goede zaken door met de zwarte stukken Arie Ymker te verslaan.