Ruime zege Moerkapelle 1

Door Arno Luinenburg – Vrijdagavond 8 november 2019 werd de tweede externe wedstrijd gespeeld tegen schaaksociëteit de Willige Dame uit Dordrecht. Twee spelers waarvan een de sterkste hadden vorige week vooruit gespeeld tegen Gerard van Ommeren en Maarten Vroegindeweij en beide partijen werden remise zodat de beginstand 1-1 was.

De wedstrijd begon.
De sterkste speler van de Willige Dame van die avond werd geneutraliseerd door de even sterke Wouter Vroegindeweij met een remise.
Daarna kwam de puntenmachine op gang. Arno Luinenburg kreeg vanuit de opening winnend spel en won een toren die hij na enige verwikkelingen moeiteloos hield en om 22.15 won hij en stond het 2½-1½. Seconden later verloor Marcel de Haan na een scherpe opening waarna hij later materiaal verloor. Toen stond het weer gelijk 2½-2½. Voor de gastclub bleef het bij die punten.

Jesse van Elteren won simpel een stuk met zwart na een weloverwogen scherpe opening en het punt was binnen. Matchwinnaar werd André Nieuwlaat die vanuit een gesloten stelling winnend voordeel kreeg na een aanval op de zwakke pionnen en geduldig de winst naar zich toetrok. Hugo van Elteren won ook; hij probeerde het urenlang vergeefs tegen de underdog maar zijn tegenstander ging in de laatste seconden door zijn digitale vlag, waar hij zo op het oog eeuwig schaak en dus remise miste. Een meevaller waardoor ook die partij een vol punt voor ons bracht. Uitslag 5½-2½. Daardoor staan we met Overschie 1 aan kop met 4 matchpunten. Volgende ronde de topper uit bij Overschie.

In de interne competitie won Remco de Zwart van Dirk Molenaar, Maarten Vroegindeweij met zwart van Rik Wortman, Christiaan Noorland won van Ron Droog en Hans Geerling won van Jan Blok