Nipte maar overtuigende winst van Moerkapelle 1 op Krimpen 2

Maandag 23 oktober moesten we weer aan de bak tegen promovendus Krimpen 2. Ondanks een voorsprong die zich snel verdubbelde werd het een zeer taaie en lastige wedstrijd. Spelers die gewonnen stonden wonnen, die gelijk stonden remiseerden en die slechter stonden verloren. Geen dompers of gemiste kansen dus en met de 1-0 voorsprong hadden we een prima begin.

Andre Nieuwlaat aan bord 5 had een week vooruit gespeeld en met wit in een Engelse partij via een mooie mataanval vrij snel gewonnen. Op de speelavond werd ca. 22.40 nog een punt gescoord. Arno Luinenburg wikkelde na 20 zetten af naar een beter viertoreneindspel met een superieur paard en open lijnen, tegen een zwartveldige witte loper die passief stond. Na nog ruim 20 zetten werd het eindspel tot winst gevoerd. Zo stond het 2-0 voor ons. De resterende borden stonden zeer ingewikkeld en bleken nog niet veel houvast voor optimisme, alleen Gerard van Ommeren stond gunstig en ook in tijd.

Kort daarna remiseerde Hugo van Elteren. Zijn tegenstander was samen met de mijne de enige die meer Elopunten had. In een gesloten Siciliaan werd de stelling dichtgeschoven en werd na ca. 25 zetten tot remise besloten. Dick Bac stond tijdelijk een pion achter in een toreneindspel maar hij kreeg het terug en de stelling vervlakte en het werd remise. Met 3-1 voor stonden we nog steeds op rozen.

Daarna verloor Jesse van Elteren. Na een Russische opening offerde hij op zet 4 een paard op f7 tegen de geroutineerde Van Nieuwenhuizen. Het kostte hem gigantisch veel bedenktijd. In een dameloos middenspel stond hij aan het einde een kwaliteit achter. Hij moet zeker praktische kansen hebben gehad maar op het bord kwamen ze niet. Op het einde stond Jesse een stuk achter en gaf op.

Maarten Vroegindeweij speelde met de zwarte stukken en kreeg de witte zet Lf4 te bestrijden. Het evenwicht werd niet verbroken. Er ontstond later een dame-lopereindspel met remise. We stonden nog steeds voor met 3½-2½.

Gerard van Ommeren zorgde voor de beslissende winst en de 2 matchpunten. Na een boeiende afwikkeling had hij 2 torens en zijn tegenstander een toren en 2 lichte stukken. Wits 2 torens stonden veel actiever, toen een stel torens werd geruild had wit nog steeds 1 toren tegen loper en paard. Die waren aan handen en voeten gebonden. De witte toren veroverde een stel pionnen. Zwart moest daarvoor een van zijn twee stukken inleveren waarna hij opgaf.

Als laatste was Wouter Vroegindeweij met zwart nog bezig. Na een Grunfeldindische verdediging stond hij iets minder maar hij bleef staande. In een viertoreneindspel verloor hij een pion en toen ging het bergafwaarts. Het pleit voor zijn vechtlust dat hij dat nog zeer lang doorspeelde, ook gesterkt doordat zijn tegenstander veel tijd verbruikte. Hij wist de partij de rekken totdat Gerard voor de beslissing zorgde. Tegen het einde van de speelavond was mat voor Wouter niet te verhinderen waardoor de stand 4½-3½ voor ons werd. De eerste matchpunten zijn binnen. Hoewel we in Elopunten veruit de meerdere waren is Krimpen 2 in staat geweest van hogere Eloteams te winnen. Vorig seizoen verloren ze geen een wedstrijd.