Valse start schakers viertal Moerkapelle

Afgelopen vrijdag hebben de schakers van het viertal van Moerkapelle in hun eerste wedstrijd van het seizoen verloren van 3 Torens met 2½-1½. Arie Ymker was als eerste klaar met zijn partij. Zijn tegenstander bezorgde hem een dubbelpion, die niet eens zo zwak was omdat deze in het centrum stond. Arie wilde de tegenstander onder druk zetten met een penning van de loper op de dame. Om de druk nog wat op te voeren werd er nog een stuk naar het strijdtoneel gedirigeerd. Hij overzag echter een combinatie waarmee zijn tegenstander het initiatief overnam. Sterker nog, Arie werd totaal overlopen waarbij zijn koning op de toch kwam te staan. Er was namelijk nog niet gerokeerd om de druk op de tegenstander op te voeren. Dat kwam ‘m duur te staan: Arie werd mat gezet door een pion van de tegenstander die was opgerukt naar de zevende rij. Henk Doornhein was de volgende die klaar was met zijn partij. Met de witte stukken voerder hij een strijd om het centrum. Er werden flink wat stukken afgeruild. Toen de kruitdampen waren verdwenen, kwam Henk in een eindspel waarbij allebei de spelers een toren hadden en enkele pionnen. Henk had echter twee pionnen meer waarbij één pion kon oprukken tot de zevende rij. Even later werd er tot verrassing van velen tot remise besloten. Henk had echter gezien dat hij een pion zou verliezen waardoor het voordeel een stuk kleiner werd maar nog steeds duidelijk aanwezig was. Een blik op de andere borden deed hem tot remise doen besluiten. De punten moesten dus van de andere borden komen. Kevin Bakker speelde op het eerste bord met de zwarte stukken. Zijn tegenstander verkreeg een sterk pionnencentrum, verloor echter een pion maar had wel een lastige penning op de koning van Kevin. Door een ruil van de dames werd dat gevaar geneutraliseerd en verkreeg Kevin een (dubbel) pion voorsprong in het toreneindspel. Zijn tegenstander liet toe dat Kevin zijn torens op de zevende rij kon posteren waarna het pionnen oprapen kon beginnen. Op deze manier verkreeg Kevin een voorsprong van twee gezonde pionnen. In het eindspel speelde hij één pion te vroeg naar voren en verloor deze. Hij stond weliswaar nog steeds een pion voor maar hier tegenover stond een gevaarlijk vrijpion van zijn tegenstander. Kevin had echter ook een vrijpion, namelijk aan de rand van het bord. Deze pionnen werden beide geruild waarna Kevin nog een toren had en twee pionnen tegen een toren van zijn tegenstander. Dit wist Kevin duidelijk te winnen waarna de stand weer gelijk was in de wedstrijd. De beslissing zou moeten komen in de partij van Dirk Molenaar. Dirk kwam goed uit de opening waarbij de koning van zijn tegenstander al vroeg aan de wandel moest. Dit deed zijn stelling geen goed: er werd een pion verloren. Tevens had hij een stelling waarin de stukken niet optimaal ontwikkeld stonden. Dirk miste vervolgens een combinatie waarmee hij zijn voorsprong duidelijk kon vergroten. Nadat hij dit nagelaten had, werden er nogal wat stukken geruild waarbij Dirk nog steeds het voordeel van een pion voorsprong had. Tevens had hij het initiatief zodat de paarden van de tegenstander achteruit werden gedrongen. Vanwege de betere stelling en een pion voorsprong sloeg hij een remise aanbod af. Dirk kon echter niet het voordeel vergroten en liet toe dat de pionnenstelling langzaam werd dichtgeschoven. Hiermee werd ook het voordeel in de partij kleiner. Voor de lopers van Dirk werd het een lastig karwei om nog door de verdediging van zijn tegenstander te komen. Dit werd helemaal lastig toen hij een pion verloor. Een remiseaanbod van Dirk werd vervolgens geweigerd. De paarden verkregen meer ruimte en konden op plaatsen terecht komen waardoor de pionnen van Dirk in gevaar kwamen. Spoedig verdween er dan ook een pion en later nog één. Dit was teveel: de tegenstander speelde dit vakkundig uit en won de partij. De eindstand werd hiermee 2½-1½ in het voordeel van het viertal van 3 Torens. Achteraf gezien een onnodige nederlaag.