Nederlaag tweede team in Overschie

Afgelopen vrijdag speelde het tweede team alweer zijn derde wedstrijd van dit seizoen in de 2e klasse van de RSB. Tegenstander was het tweede team van Overschie. Locatie: de prachtige Grote Kerk te Overschie. Zou deze mooie locatie tot extra inspiratie leiden?

Op het eerste bord speelde Christiaan Noorland. Met de witte stukken bouwde hij gestaag een aanval op de koningsstelling van zijn tegenstander. Langzaam maar zeker bouwde hij de druk op en zette z’n tegenstander vast. De stelling zag er gesloten uit maar Christiaan wist uiteindelijk met een combinatie de stelling te openen. Dit bleek winnend te zijn, hiermee wist hij als enige van ons team het volle punt te scoren.

Op bord twee stond Hans Geerling vanaf het begin af aan al gedrongen. Zijn tegenstander kon een loper van Hans slaan die een paard dekte. De loper kon wel worden teruggeslagen maar het paard ging verloren. Met een stuk achterstand was er geen houden meer aan en ging de partij verloren.

Rik Wortman speelde op het derde bord met de witte stukken. Rik kwam twee pionnen achter maar de dame van zijn tegenstander stond ongelukkig. Hierdoor moest hij oppassen dat hij z’n dame niet verloor en nam genoegen met remise.

Op bord vier offerde de tegenstander van Dirk Molenaar in de opening een pion. Hij kreeg compensatie in de vorm van een betere ontwikkeling. Deze voorsprong in ontwikkeling bleef lange tijd bepalend. Net op het moment dat Dirk dacht dat hij qua stelling gelijk zou komen kon zijn tegenstander afwikkelen naar remise door eeuwig schaak.

Op het vijfde bord speelde Arie Ymker weer een scherpe partij die alle kanten op kon gaan. Helaas overzag Arie een paardvork wat hem de dame kostte en hij moest opgeven.

Aan bord zes trok Henk Doornhein zijn goede vorm van dit seizoen door. Hij bereikte een keurige en degelijke remise.

Wim Heemskerk speelde op bord zeven met de witte stukken. Door een onnauwkeurigheid verloor hij een pion. Dit overkwam het na verloop van tijd nog twee keer. Met drie pionnen achterstand was er geen houden meer aan waardoor hij de strijd moest staken en opgeven.

Tenslotte Martin Roest op bord acht. De partij kon alle kanten op met wederzijdse dreigingen in het centrum. Martin kon een pion op g2 slaan en viel hiermee de toren aan. Een zet later kon Martin de witte pion op h3 maar creëerde hierdoor wel dat wit met zijn toren in zijn stelling kon komen. Om te voorkomen dat wit met zijn dame op de pion op b7 zou slaan rokeerde Martin lang maar gaf hiermee gelijk de partij weg vanwege extra dreigingen.

Het resultaat na deze acht partijen is een nederlaag van 5½-2½.

In de Onderlinge waren er deze avond 3 wedstrijden. De witspelers wonnen allemaal hun partij. Koploper Wouter Vroegindeweij speelde tegen Maarten Vroegindeweij. Hij won de partij maar kwam hier enorm goed mee weg omdat Maarten zeer goed stond. Marcel de Haan speelde tegen Bram Gunther Mohr en won al snel een pion en kort hierna de partij. Tenslotte deed Martijn Vroegindeweij goede zaken door te winnen van de nummer twee van de ranglijst, André Nieuwlaat.

De stand in de Onderlinge Competitie na 11 ronden: 1. Wouter Vroegindeweij 2. André Nieuwlaat 3. Remco de Zwart