Moerkapelle wint nipt van Nieuwerkerk

Het eerste team van Schaakvereniging speelde afgelopen vrijdag een belangrijke wedstrijd tegen plaatsgenoot Nieuwerkerk. Moerkapelle had de eerste twee wedstrijden van het seizoen verloren, Nieuwerkerk had inmiddels één keer gewonnen. Zaak voor de Moerkapelse schakers de eerste matchpunten te pakken.
Buiten was het koud en glad, binnen was de kachel warm gestookt, op de borden was het soms glad ijs. Na een uur spelen was er nog weinig te zeggen over het wedstrijdverloop. Enige dat hoop kon geven was dat het Moerkapelse team op papier (ratingsterkte) beter was. Maar de meeste borden waren nog in evenwicht. Op bord 7 speelde Marcel de Haan een ongelukkige wedstrijd. Hij kwam passief uit de opening en moest niet veel later een dubbelpion toestaan. Zijn tegenstander maakte optimaal gebruik van deze zwakte, langzaam maar zeker dwong hij Marcel tot overgave. Ook bij Maarten Vroegindeweij kwam een dubbelpion op het bord, Maarten kon echter niet van deze zwakte profiteren, ook omdat zijn tegenstander door deze dubbelpion een sterke open lijn gekregen had. In een ingewikkelde stelling besloten beide schakers tot remise. Ron Droog speelt het hele seizoen, zowel in de interne als externe competitie, sterk. Hij won in een rustige partij en maakte zo de stand weer gelijk. André Nieuwlaat kon niet profiteren van zijn witte kleuren, de partij raakte nooit uit evenwicht en eindigde in remise. Gerard van Ommeren speelde op bord 2 een gelijk opgaande partij, pas nadat zijn tegenstander een stuk weggaf ging de partij uit evenwicht en mocht Gerard een punt noteren. Aan bord 1 speelde Wouter Vroegindeweij tegen de sterkste schaker van Nieuwerkerk. Beide schakers probeerden het, maar in een gelijke stelling werd tot remise besloten. De beslissing moest op de laatste twee borden plaats vinden. Martijn Vroegindeweij speelde tegen een ervaren tegenstander. Zijn plan kost hem veel tijd, maar het levert hem wel twee pionnen winst op, helaas moest hij door tijdnood in een ingewikkelde stelling remise accepteren. Arno Luinenburg kon op bord 6 de winst pakken. Ook daar was tijdnood en een ingewikkelde stelling bepalend. Ondanks een pion voorsprong zag Arno via zetherhaling de partij in remise eindigen. Deze laatst remise betekende wel dat Moerkapelle met 4½ – 3½ won van Nieuwekerk. Een belangrijke overwinning omdat daarmee voorlopig de degradatiezone verlaten is.
In de interne competitie wint Remco de Zwart van Arjan van de Spek. Een langzaam opgebouwde druk resulteert in materiaal winst en niet veel later een overwinning. Arie Ymker behaalt een knappe overwinning op de dit seizoen sterk spelende Hans Geerling. Wim Heemskerk speelt ouderwets aanvallend en wint zo van de ervaren Jan Blok.