Ruime overwinning Moerkapelle 2 op Hoeksche Waard 2

Afgelopen vrijdag speelde het tweede team tegen de het tweede team van Hoeksche Waard. De eerste twee wedstrijden werden winnend afgesloten terwijl de tegenstander tot dan toe 1 matchpunt had.

De eerste beslissing viel in de partij van Remco de Zwart. Hij kwam ongelukkig uit de opening en werd opgezadeld met een tripelpion. Deze verzwakking kwam Remco niet te boven, zijn tegenstander wist hier goed gebruik van te maken en won de partij. Het werd gelijk door een regelmatige overwinning van Jan Blok. Ook Arie Ymker won z’n partij voortvarend. Kevin Bakker volgde dit goede voorbeeld door gebruik te maken van een kwaliteit voorsprong waarna hij met de twee torens het voordeel kon uitbouwen naar een overwinning. Wim Heemskerk won ook, al zag het daar in eerste instantie niet naar uit. Hans-Jan van Kralingen verloor al vroeg in de partij een pion die hij niet meer terugzag. Hij had wel het initiatief en zette met de paarden en loper druk op de stelling van zijn tegenstander. De aanval sloeg niet door, z’n tegenstander nam het initiatief over en won nog een kwaliteit zodat hij een stuk voor kwam te staan. Dit kon niet meer worden goedgemaakt door Hans-Jan die de partij verloor. Ron Droog speelde ondertussen een puike partij met de zwarte stukken. Hij zette z’n dameloper op d3 waardoor z’n tegenstander de d-pion niet kon opspelen omdat deze nog op d2 stond. Ook kon hij niet rokeren en het was niet mogelijk om de loper weg te jagen. De tegenstander kon dus eigenlijk geen kant op waardoor hij niet verder kwam dan wat zetherhalingen terwijl Ron ondertussen zijn stukken ontwikkelde. Dit grote voordeel in de stelling werd vakkundig uitgebouwd door Ron die de partij won. De stand kwam hiermee op een 5-2 voorsprong zodat de overwinning een feit was. De laatste partij was die van Dirk Molenaar die ondertussen ook een voordelige stelling kreeg met twee pionnen voorsprong. Dit werd nog vergroot met nog een pion en na wat afruilen resteerde een stelling waarin Dirk een toren had en vijf pionnen tegen een toren en een dubbelpion. Met drie vrijpionnen voor Dirk gaf de tegenstander op. Hiermee kwam er een 6-2 overwinning op de borden en heeft het tweede team na drie wedstrijden nog steeds de maximale score.

Naast dit externe geweld waren er nog twee partijen in de Onderlinge Competitie. Tom  Geldof behaalde een keurige remise tegen Marcel de Haan. Ook de partij tussen Martijn Vroegindeweij tegen André Nieuwlaat eindigde in remise. Dat had ook net zo goed een andere uitslag kunnen zijn want er werd op het scherpst van de snede gespeeld. Met beiden een loper en paard en vijf pionnen was het André die op winst speelde met behulp van een paar ver opgerukte pionnen waaronder een vrijpion. Er werd een tweede vrijpion gecreëerd door een offer. Martijn speelde in hoge tijdnood maar wist de juiste verdediging te vinden waarna de vrede alsnog werd getekend: remise.