Moerkapelle 1 blijft royaal overeind tegen Charlois Europoort 1

Vrijdag 19 oktober 2018 moesten we weer spelen tegen het sterkere Charlois. Het was ook een gezellig weerzien van oude bekenden. Met Martijn Vroegindeweij als wedstrijdleider begonnen we iets na 20.00. Het werd een moeilijke wedstrijd, na enkele uren spelen was er nog geen duidelijkheid.
Rond 22.10 kwam het eerste punt voor ons. Arno Luinenburg kreeg met zwart in een minstens gelijk eindspel een gigantisch tijdsvoordeel waardoor hij een pion won. Met lopers van ongelijke kleur maar met de torens nog op het bord had hij zeker winstkansen maar de witspeler overschreed de tijd. Vlak daarna verloor Jesse van Elteren met wit tegen dezelfde tegenstander als enkele jaren geleden. Hij speelde dezelfde opening alleen nu had zwart het “iets beter” gezien en won. Gerard van Ommeren offerde met zwart tijdelijk een pion maar toen hij het terugkreeg werd de partij na wat schermutselingen remise. Maarten Vroegindeweij verloor met zwart een positionele partij tegen een op papier sterkere speler, die met wit zijn lievelingsopstelling kon spelen. Aan bord 1 verloor Hugo van Elteren tegen de topspeler van deze wedstrijd, die kleine voordeeltjes tot een beslissend voordeel wist te verzilveren. We stonden met onze rug tegen de muur toen Marcel de Haan met wit won via een fraaie mataanval tegen niet de eerste de beste. Vlak daarna won Wouter Vroegindeweij met dezelfde opening die hij in de bekerwedstrijd speelde. Het bleek effectief want zwart deed snel een iets mindere zet en verloor materiaal en later de partij. Met nog een partij te gaan stond het 31/2-31/2. Als laatste was André Nieuwlaat bezig. Hij stond in een dame-eindspel met paard en loper een pion voor, maar door de behendigheid van zijn tegenstander werd het remise zodat de einduitslag 4-4 werd.

Bij de interne wedstrijd werden er drie partijen gespeeld die allen door zwart werden gewonnen. Remco de Zwart verloor van Martijn Vroegindeweij, Arie Ymker won van Kevin Bakker en Henk Doornhein verloor van Rik Wortman.