Moerkapelle 2 viert volgende succes

Een donkere, winterse vrijdagavond nodigt uit tot schaken. Dat clubhuis Tropica op vrijdag 22 november flink vol zit, is dan ook geen wonder. Moerkapelle 2 treedt aan tegen het vijfde team van Messemaker 1847, dat bijna volledig uit jeugdige spelers bestaat.  En wijsheid komt dan wel met de jaren, de schaakkunst komt soms juist al vroeg – zoveel wordt deze avond wel duidelijk.

Moerkapelle 2 begint met een 100%-score aan de wedstrijd tegen het Goudse team. In klasse 3B van de RSB  zijn al twee matchpunten in de wacht gesleept tegen WSV 3 en RSR Ivoren Toren 5, en ook deze keer begint de avond met een sterk voordeel voor Moerkapelle. Bijna achteloos lijken de eerste drie punten te worden binnengehaald. Jan Blok is de eerste winnaar van de avond. Op bord 8 straft hij de fout van opponente Ida Hondelink af en kan hij al vroeg een punt achter zijn naam noteren. Niet lang daarna volgt Hans Geerling op het vijfde bord met een positief resultaat tegen Ida’s broer, Jelle Hondelink. “Hij dacht met zijn dame een pion te winnen, maar dat bleek op verlies van de dame uit te draaien”, vertelt Hans.

Jojanneke Weijermars speelt op bord 7 en lijkt door de punten van haar buren te worden aangestoken. Al na twaalf zetten ontstaat een onhoudbare stelling voor tegenstander Steven Fleuren. Jojannekes dame, die al op de derde zet op de h-lijn wordt geplant, zorgt samen met de zwarte loper en een paard voor ondekbaar mat. Tussenstand: 3-0.

Wie naar de laatste vier borden kijkt, kan niet anders dan concluderen dat het niet op kan met de punten. Dirk Molenaar speelt op bord 6 en staat er goed voor, maar aan de andere kant van de speelzaal zijn op de eerste vier borden heel andere ontwikkelingen te zien. Boudewijn Weijermars (bord 1), Christiaan Noorland (bord 2) en Marcel de Haan (bord 3) verkeren alle drie in flinke tijdnood, terwijl ze op het bord weinig tot geen overwicht laten zien. Positiever is het gesteld op bord 4, waar Kevin Bakker zijn tijd evenwichtiger gebruikt en bovendien een pion voorstaat.

Ondanks de tijdnood weet Marcel zijn partij tegen Mohammed Moussane te laten eindigen in een gelijkspel. Met nog minder dan twee minuten op de klok – tegenover zo’n anderhalf uur bedenktijd voor Mohammed – een verstandige keuze. Dirk Molenaar wint vervolgens met een veredelde mat achter de paaltjes, waarmee de twee matchpunten binnen zijn.

Op bord 1, 2 en 4 gaat de strijd ondertussen onverminderd door. Pas rond 23.00 uur is de eerste uitslag bekend: Christiaan moet de strijd tegen Bernhard Evengroen opgeven, maar dat doet hij niet graag. Met twee dames wordt hij mat gezet, wat de tussenstand 4,5-1,5 maakt.

Kevin sleept het vijfde punt voor Moerkapelle binnen. In het eindspel staat hij nog steeds een pion voor en die voorsprong benut hij optimaal. Nadat de torens zijn afgeruild bereikt Kevins pion de overkant sneller dan die van tegenstander Matthijs Borst: 5,5-1,5.

Boudewijn laat ons tot het einde van de avond in spanning. Pas om 23.40 schudt hij Liam Vrolijk de hand: het punt is voor Boudewijn. De winst komt uit zijn tenen, maar met subliem spel en opperste concentratie weet hij het eindspel in te gaan met twee pionnen meer. Die blijken onhoudbaar, waardoor Moerkapelle het Goudse Messemaker deze avond met 6,5-1,5 verslaat.

Het tot nu toe ongeslagen Moerkapelle 2 staat hiermee op de tweede plek, samen met HZP Schiedam 2 en anderhalf bordpunt achter koploper De IJssel 2. Dat die twee teams later dit seizoen nog als tegenstander langskomen, vergeten we heel even. Nu genieten we gewoonweg van het succes!

Eén gedachte over “Moerkapelle 2 viert volgende succes