Moerkapelle 1 wint voor de vierde keer met 4½-3½

Moerkapelle 1 is weer eens aan een bijzonder seizoen bezig. Het kan vriezen of dooien om maar eens een actueel thema de wereld in te slingeren. Zo staan zijn tot onze eigen verbazing mede koploper in de promotieklasse samen met Overschie. Nou ja, qua matchpunten staan we gelijk maar een sloot aan bordpunten achter. Daar moest maar eens wat aan gebeuren als de hekkensluiter Nieuwerkerk a/d IJssel langskwam.

Een derby tegen een team dat dit seizoen hun twee beste spelers kwijtraakte, hoewel de ene plots nog even een kijkje kwam nemen deze avond. Voor Nieuwerkerk is er weinig eer te behalen dit seizoen en na 4 wedstrijden en 0 matchpunten was elke hoop op overleving al vervlogen. Vorig jaar eindigde de derby na volle strijd nog in een vredelievende 4-4, maar nu moesten er door de onzen bordpunten gescoord worden. De teamleider waarschuwde plichtmatig voor overschatting, maar toen Nieuwerkerk ook nog eens met twee invallers aantrad, kon de vlag al bijna uit.

Maar zoals zo vaak, de praktijk is een stuk weerbarstiger dan het ratingoverwicht. Maarten Vroegindeweij zat dit keer op bord 1 en werd geconfronteerd met een gambiet waarbij de koning al wat bloot stond en zijn damevleugel helemaal nog niet ontwikkeld kon worden. Hij moest vol in de denktank. Ook op de borden 2 t/m 5 hadden onze spelers het niet eenvoudig. Jesse van Elteren opende voor de verandering weer eens willekeurig en zijn tegenstander speelde fris en vooruit. Broer Hugo van Elteren kreeg daarnaast de kans revanche te nemen op de tegenstander die hem de vorige keer op een nederlaag trakteerde. Gerard van Ommeren speelde wel zijn bekende opening met wit op bord 4, maar de dames gingen er al snel af en voordeel was ver te zoeken. Wouter Vroegindeweij mocht met de zwarte stukken opboksen tegen de sterkste speler van Nieuwerkerk die dan ook nog eens onverbloemd met de koningspionnen ten aanval trok. Eigenlijk was Arno Luinenburg op bord 6 de enige die echt vanuit de opening voordeel wist te bereiken. Met een mooie combinatie werd een kwaliteit buit gemaakt. Dat moest wel goed komen. Invaller Marcel de Haan speelde solide met zwart, maar moest licht initiatief aan zijn tegenstander toelaten. Tot slot mocht op bord 8 André Nieuwlaat, afwezigheid in twee wedstrijden, opboksen tegen een jeugdtalent van Nieuwerkerk. Dat zag er nog niet eenvoudig uit. Overall zag het er eigenlijk helemaal niet zo goed uit. Jesse kwam al vragen of hij remise mocht nemen met 3 keer dezelfde stelling, iets wat hij uiteindelijk tegen beter weten in toch maar niet deed.

De score werd in negatieve zin geopend door Marcel de Haan. Hij overzag een combinatie en dat kostte hem een vol stuk. Doorspelen had geen zin en hij moest opgeven. Hiermee doken we de eindfase van de wedstrijd in. Maarten koos in tijdnood niet de juiste voortzetting en werd van het bord geofferd in de meest spectaculaire partij van de avond: 0-2. Jesse van Elteren daarentegen was zoals gezegd remise uit de weg gegaan en de vraag was of dat objectief verstandig was. Maar hij is een meester in onoverzichtelijke stellingen met kansen voor beide partijen en hij besliste zijn partij in zijn voordeel. Arno Luinenburg wist de vis op het droge te trekken en maakte daarmee gelijk. Gerard had inderdaad niets beters weten te bereiken dan remise, waardoor de tussenstand 2½-2½ was. Inmiddels was er wel een zonnetje gaan schijnen. Hugo van Elteren had twee torens tegenover de dame en twee stukken voor. André had door zijn ervaring voordeel weten te bereiken en Wouter had op bord 5 de aanval weten te pareren en het initiatief overgenomen. Helaas was de tijd voor Wouter te kort om een winnende variant te vinden en in een stelling met voor beide 3 lichte stukken en 3 pionnen kreeg hij remise aangeboden dat hij na consultatie aannam. Vlak daarna bracht André de stand op 4-3, waarna Hugo de overwinning mocht binnenslepen. Helaas was hij door de commotie een stuk kwijtgeraakt en zijn koning stond lelijk gepend. Gelukkig hebben we tegenwoordig een increment van 15 seconden per en zo kon hij nog wat tijd sparen, maar helaas zat er geen winst meer in. Remise was wel genoeg voor de teamoverwinning, opnieuw met 4½-3½. Twee matchpunten ‘in the pocket’ maar opnieuw niet gewerkt aan ons doelsaldo. Zo hebben we het aantal bordpunten van een middenmotor (20 na 5 wedstrijden), maar wel 8 matchpunten. Laten die nu net wat belangrijker zijn. We gaan wel zien waar het toe leidt. Vooralsnog is en blijft Overschie de onbetwiste koploper.