Onnodig verlies voor viertal

Het viertal van Moerkapelle speelde afgelopen dinsdag tegen Nieuwerkerk. Gezien de stand zou dit weleens een lastige wedstrijd kunnen worden: Nieuwerkerk is namelijk gedeeld koploper. Aan de andere kant een mooie gelegenheid om dichterbij te komen op de ranglijst, maar dan moest er wel gewonnen worden. Een blik op de verschillende stellingen leerde dat er kansen waren: één partij stond duidelijk minder maar in twee andere partijen was er voordeel te bespeuren voor Moerkapelle. De eerste beslissing viel in de partij die duidelijk minder stond voor Moerkapelle. Henk Doornhein kwam niet zo gelukkig uit de opening en kwam steeds lastiger te staan. Henk kreeg hierdoor geen gelegenheid om z’n koning in veiligheid te brengen via een rokade. Toen de dame van Henk ook nog eens voor de koning kwam te staan in een open lijn, stond Henk helemaal met de rug tegen de muur. Via allerlei penningen en andere dreigingen was er geen houden meer aan en moest Henk z’n tegenstander feliciteren met de overwinning. Dan moest het in de andere partijen maar gebeuren. Arie Ymker kreeg de Siciliaanse opening te verwerken en pakte dit origineel aan door z’n e-pion door te schuiven naar e5. Hij bouwde aan een sterk centrum waarbij zijn tegenstander z’n koningstelling stukje bij beetje onder vuur kwam te liggen. Arie voerde de druk nog wat op via zijn aanval waarbij hij een kwaliteit won. Hij offerde een stuk om met zijn pion op te kunnen richting de achtste rij. Hij kwam erg ver maar kon niet promoveren. Toch had hij nog voordeel en kon met z’n randpion oprukken wat z’n tegenstander niet kon stoppen. Ook de tegenstander had een verre vrijpion en een paard terwijl Arie met z’n dame hier tegen moest strijden. Bij afruil van de vrijpion tegen de dame had Arie grote winstkansen door middel van een andere vrijpion, mits het nauwkeurig werd uitgespeeld. Helaas werd gekozen voor een andere strategie: de vrijpion van de tegenstander promoveerde ook tot dame waardoor de tegenstander ineens met een paard voorsprong het eindspel kon spelen tegen een koning van Arie die totaal ongedekt stond. Toen Arie z’n dame ook nog eens kwijtraakte door een vorkje was de strijd gestreden. Een flinke tegenvaller: in plaats van een overwinning leverde dit een nederlaag op waardoor de stand op 2-0 kwam in plaats van 1-1. Voor de twee overige partijen dus de taak om nog een gelijkspel uit het vuur te slepen. Die partijen moesten dan wel gewonnen worden. Hans Geerling probeerde wat hij kon maar kwam in een stelling terecht waar het evenwicht niet werd verbroken. Een remise dus en de nederlaag was een feit. De laatste partij was alleen nog voor de statistieken. Dirk Molenaar nam het initiatief en verkreeg langzaam positioneel voordeel wat stukje bij beetje werd uitgebouwd in materiaal voordeel. Er werd een paard en een pion buitgemaakt. Na afruil van meerdere stukken had de tegenstander geen fatsoenlijke kans op tegenspel meer en staakte de strijd. Hoewel deze partij werd gewonnen door Moerkapelle waren de matchpunten voor Nieuwerkerk: 2½-1½.