Moerkapelle 1 wint onder protest

Een bizar incident overschaduwt de eerste en broodnodige overwinning in de 3e klasse KNSB dit jaar. Jesse van Elteren maakte, nadat Arno Luinenburg naast hem remise had gemaakt, een grap over een remiseaanbod: “Nou dan kunnen wij ook wel remise doen….grapje”. De eerste speler die klaar is moet namelijk het verslag schrijven. Overduidelijk geen echt remiseaanbod en in eigen bedenktijd. Vervolgens speelde hij na een minuut of 5 een zet en na een kwartier nadenken nam tot veler verrassing de tegenstander in kwestie een remiseaanbod aan. “Pardon, er is geen remiseaanbod, dat was een grapje”.Na enig gedoe besliste de wedstrijdleider dat de partij werd voortgezet, maar de tegenstander deed geen zet meer en ging door de vlag. En wij maar denken dat schaken om schaken gaat….

Gelukkig werd er ook nog echt geschaakt en ondanks alles bleef de sfeer goed. Moerkapelle verprutse wat kansen en had een mazzeltje. De overwinning had iets hoger kunnen uitvallen, waardoor het ‘gezeur’ aan bord 3 niet de wedstrijduitslag zou beïnvloeden. Dat lukte niet, maar het moet toch raar lopen wil die 4½-3½ niet blijven staan.

Aan Moerkapelse zijde naast de ‘overwinning’ van Jesse van Elteren ook volle punten voor Dick Bac en Gerard van Ommeren. Arno Luinenburg, Maarten Vroegindeweij en André Nieuwlaat speelden remise.

[poll=2]

4 gedachten over “Moerkapelle 1 wint onder protest

1. er is hier duidelijk sprake van een misverstand, hetgeen direct is rechtgezet door van elteren. hij gaf aan dat de tegenstander hem verkeerd had begrepen. de reactie van de tegenstander geeft aan dat hij met voorbedachte rade dit misverstand heeft gebruikt. dat suggereert weer dat van elteren gewonnen stond. ergo 41/2-31/2 voor die club uit moerkapelle.

2. Er liepen twee oenen naar het bos. De een zij tegen de ander “Zie jij het bos al?” de ander antwoorde “Nee de bomen staan ervoor.”