Moerkapelle 1 wint bizarre wedstrijd tegen Caissa 5

9 maart was het weer zover: er kon weer geschaakt worden! Na een sloot verlieswedstrijden hadden we de laatste twee wedstrijden gewonnen dus wie weet was deze wedstrijd ging brengen. Met twee invallers Marcel en Christiaan moesten we weer volop aan de bak. Wat zich ontvouwde in Tropica had niemand van tevoren bedacht.

Een uur na aanvang het eerste incident. Jesse was vergeten zijn mobieltje uit te zetten en zijn tegenstander claimde direct de winst. Dit is wel een bijzonder zure nul. Dat één belletje direct tot verlies leidt blijft een zeer zware straf, maar het zijn tegenwoordig wel de regels. In het kader van ´dat doe je eens maar nooit weer´.

Dick had weinig moeite met zijn tegenstander. Met een fraaie combinatie wist hij flink wat materiaal te winnen en dit leidde eigenlijk direct tot een punt. En eentje die we goed konden gebruiken: 1-1. Als derde won Gerard met de Gerardopening. Hij kreeg een prettige stelling op bord en wist daarin zijn tegenstander de koning doen omleggen. Gerard werd alleen op de voet gevolgd door Marcel, die zich in de opening had vergist. Marcel doorzag nog wel een mooie tactische truc van zijn tegenstander, maar de pion minder deed zich uiteindelijk gelden: 2-2.

Zo halverwege de wedstrijd stoomde Arian op bord 3 toch ook weer vrij gemakkelijk door naar winst. Zo enorm lang schaakt hij nog niet in het eerste, maar hij is uitgegroeid tot één van de vaste krachten. Met mooi tactisch spel rolde hij zijn tegenstander op.

De 2e Van Elteren was ook betrokken bij een incident. Hugo had eigenlijk zijn tegenstander langzaam aan weggedrukt, maar wist het in de tijdnood niet af te maken. Met nog enkele seconden op de klok promoveerde hij tijdens de 40e zet, alleen zonder dame op het bord te zetten. Zijn tegenstander drukte vervolgens de klok in, Hugo zette alsnog een dame op het bord, drukte de klok in en zijn tegenstander ging vervolgens nipt door de vlag. Hugo claimde de winst en dit leidde uiteraard tot allerlei discussies. Uiteindelijk besloot Hugo sportief niet de winst te claimen, maar het punt te delen. Had hij voet bij stuk gehouden dan had Caissa ongetwijfeld bezwaar aangetekend. Daar hadden we een goede kans om toch het punt te houden, maar zo wil je eigenlijk niet winnen.

Man of the match was Christaan. Hij stond de hele wedstrijd flink onder druk, maar maakte twee pionnetjes buit en wist stand te houden. Vervolgens was het nog wel flink zweten in het eindspel, maar dhr Noorland hield het hoofd koel en de winst was een feit.

André was als laatste klaar en had een lange zware partij waarin hij een kwaliteit moest geven om overeind te blijven. Lang leek de remise nog binnen bereik, maar uiteindelijk moest hij de koning omleggen.

En zo staan we ineens niet meer op een degradatieplek. De laatste twee ronden zal het er nog om gaan spannen, maar Moerkapelle 1 is in de ‘winning mood’!